Super Mario Bros on vaikuttanut lähes kaikkiin 80- ja 90-luvun lapsiin. Se on Nintendon kehittämä tasohyppelypeli ja sen maailma musiikkeineen on syöpynyt pysyvästi meidän monen mieliin. Peli julkaistiin vuonna 1985, jonka jälkeen siitä on julkaistu lukuisia uusia versioita.
Peli oli myyntimenestys, joka teki Marion suosituksi hahmoiksi kaikenikäisten pelaajien keskuudessa. Super Mario Bros-peli on luonut koko tasohyppelygenren musiikkeineen ja sen ääniraidasta vastasi japanilainen Koji Kondo. Peli on maailman toiseksi eniten myydyin peli, jota kautta sen musiikki on myös eräs maailman tunnetuimmista tunnussävelmistä.
Tätä nykyä monien 80-luvun pelien musiikeista on muodostunut legendaarisia sävellyksiä, jotka eivät noudata perinteisen länsimaisen laulunkirjoituksen kaavoja. Koji Kondo on vastuussa monista maineikkaista pelisävelmistä kuten Marion musiikista sekä niinikään The Legend Of Zelda-saagan musiikista.
Perinteinen japanilainen musiikkia noudattaa tiettyä säännöstöä ja teoriaa, jota myös Kondon pelimusiikki noudattaa. Tämä oli tietoinen valinta; moni muu pelimusiikin säveltäjä kuulostaa enemmän länsimaalaiselta mutta Koji halusi teoksissaan säilyvän kotimaansa tunnelman.
Koji Kondo sävelsi Super Mario-peliin kaikkiaan kuusi eri musiikkia. Pelin pääteema kuullaan heti pelin käynnistyttyä ja Koji on sanonut juuri tämän teeman olleen vaikein säveltää. Teema kulkee C-duuri sävellajissa ja sen melodian rytmi on vahvasti synkopoitu, joka tekee sen soittamisesta etenkin rytmisesti haastavan. Alkuperäisen 8-bittisen Nintendon kapasiteetti salli vain muutaman ääniraidan käyttämisen mikäli osaltaan vaikeutti sen säveltämistä. Pelikoneiden kehittymisen myötä myös musiikin laatu koheni huomattavasti.
Teemamusiikki on mahdollista soittaa myös kitaralla. Alkuperäisessä teemassa kulkee moniääninen melodia mutta sen voi yksinkertaistaa yksiääniseksi sen pysyessä siltikin rytmisesti haastavana. Kappaleessa on neljä eri osiota, joista esitän seuraavaksi keksi ensimmäistä.
1. osio
Ensimmäisen teeman rytmiikka on hyvin haastavaa ja mikäli nuotctikuvan tarjoaman rytmimerkinnän lukeminen on vaikeaa, joit opiskella melodian rytmikorvakuulolta yllä olevan audioraidan kanssa. Harjoittele aluksi melodia teknisesti oikein niin, että tiedät millä sormella soitat minkäkin sävelen sekä millä plektraniskulla mikäkin sävel soitetaan. Tämän jälkeen voit alkaa keskittymään rytmiin tarkemmin ja imitoida äänitteen rytmiä soittamalla melodiaa sen mukana.
2. osio
Toisessa osiossa soitetaan kahden tahdin kiertoa kolmesti, joissa kaikissa ensimmäinen tahti on samanlainen. Toinen tahti on myöskin samanlainen ensimmäisellä sekä viimeisellä kerralla ja vain ainoastaan toisella kierrolla lopuke on erilainen.
Toimi tässäkin samalla tyylillä kuin ensimmäisessä osiossa; harjoittele aluksi melodia teknisesti haltuun, jonka jälkeen voit alkaa keskittyä tarkemmin sen rytmiin. Asioiden palastelu usein nopeuttaa harjoittelua, jossa kaikkea ei yritetä saada haltuun samalla kertaa. Voit myös aluksi keskittyä vain otelautakäteen ja muodostaa parhaan mahdollisen sormituksen melodian soittamiseen. Tämän jälkeen tutki plektrakättä ja valitse aina tehokkain tapa soittaa melodia. Lopuksi voit ottaa haltuun rytmin kun melodia on jo muuten hallussa.
Hyviä peli- ja treenihetkiä!
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.