Kun Shuren mullistava mikrofoni Model 55 ilmestyi vuonna 1939, ei kukaan olisi varmasti uskonut, että se olisi edelleen tuotannossa 85 vuotta myöhemmin.
Shure 55 oli maailman ensimmäinen yhdellä dynaamisella kapselilla toimiva suuntaava mikrofoni. Lisäksi se oli alusta asti suunniteltu myös keikkakäyttöön sopivaksi. Shure 55:n – nykyään ikoninen – vankka metallikuori on erittäin tehokas suojaamaan mikrofonin sisään ripustettua kapselia.
Shuren 55 on pisimpään yhtäjaksoisesti tuotannossa oleva mikrofoni, mutta se ei tarkoita, ettei olisi tehty mitään parannuksia 85:een vuoteen. Vuonna 1939 mikin voittokulku alkoi nykyistä isommalla ja pyöreämmällä rungolla (ns. fat boy -versio) ja alkuperäisellä Unidyne I -kapselilla. Vuonna 1951 päivitettiin mallin kapselia versioon Unidyne II, ja samalla mikin metallirunkoa pienennettiin (Shure 55SH; SH = small housing). Mikin nykyinen versio – Shure 55SH Series II – ilmestyi 1980-luvun lopussa. Kapseli oli jälleen päivitetty (Unidyne III) ja samalla kapselin ripustusta on parannettu entisestään.
Perusominaisuudet ovat kuitenkin yhä samat – vankka metallikotelo itsekiristävällä nivelillä, integroitu telineadapteri, sekä päälle/pois-kytkin. Shure 55SH Series II -mallin paino on 624 grammaa.
Shure 55SH -mallia kutsutaan nykyään usein “Elvis-malliksi”, koska nuori Elvis Presley käytti sitä näkyvästi uransa alussa, mutta todellisuudessa tämä mikrofoni oli erittäin laajassa käytössä 1940-, 50- ja 60-luvulla, ennen kun Shuren uutuudet 545SD ja 565SD otettiin käyttöön. Nykyään 55 on usein esillä mainoksissa, videoissa ja elokuvissa, kun halutaan luoda vintage-tyylistä tunnelmaa.
Mutta toimiiko Shure 55SH nykyäänkin “oikeana” mikrofonina vai onko se enää tyylikäs mutta teknisesti vanhentunut ikoni?
Shure 55SH Series II -mikrofonin taajuusvaste näyttää hyvin samanlaiselta kuin vaikkapa firman SM58-mallissa – hieman vaimennettu basso, suhteellisen lineaarinen ala-middle, sekä Shure-mikrofoneille tyypillinen preesensalueen korostus, joka parantaa sanojen ymmärrettävyyttä.
Suuren, kapselia ympäröivän metallikotelon vuoksi Shure 55SH:n suuntakuvio ei ole yhtä jyrkkä herttakuvio kuin kapulamikrofoneissa. Todella kovasti huutavalla lattiamonitorilla voi syntyä siis hieman helpommin feedback-ongelma, mutta korvamonitoreilla suuntakuvion ero ei ole ratkaiseva.
Käytössä Shure 55SH kuulostaa edelleen hyvältä, etenkin laulun ja huuliharpun kanssa käytettynä tai vaikkapa kitaravahvistimen edessä. Malli 55SH on erikoisen rakenteensa takia pikkusen herkempi puhallusäänille ja koville konsonanteille kuin nykyaikaiset kapulamikit, etenkin jos mikki on kohtisuorassa suun edessä. Mikrofonin sijoittaminen hieman viistosti laulajan eteen auttaa kuitenkin mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Minun mielestäni Shure 55SH on edelleen varteenotettava keikkamikrofoni, joka toimii – vahvasta rock’n’roll-leimastaan huolimatta – monissa genreissä todella hyvin.
Kirjoittaja: Martin Berka
Martin Berka on kokenut pitkän linjan muusikko ja musiikkitoimittaja. Rockwayn blogista löydät muun muassa Berkan oppaita ja katsauksia klassikkosoittimista uusiin huippumusiikkitarvikkeisiin!