
Mistä tietää, että joku uusi ominaisuus tai ilmiö on oikeastaan tullut jäädäkseen? Siitä, että löytää tätä ominaisuutta myös alle 300 euron hintaluokan soittimissa.
Northstar Guitars on uusi edullisten sähkökitaroiden brändi, joka satsaa firman Fender-tyylisissä malleissa lämpökäsitellyyn puuhun (ns. “paahdettu”) kitaroiden kauloissa. Aluksi lämpökäsittely oli vain custom shop -luokan soittimissa esiintyvä ominaisuus. Ajan kanssa paahdettuja kauloja alkoivat olla myös keskihintaisten sähkökitaroiden ulottuvuudessa. Ja nyt siis niitä löytyy jopa edullisissa soittimissa.
Koko lämpökäsittelyn idea on muuttaa hiljattain kaadettua puuainesta ominaisuuksiltaan vanhaksi ja hyvin kuivatuksi puuksi. Oikein tehtynä lämpökäsittely parantaa koko kitaran soundia, ja se myös vähentää puun “elämisen” muuttuvien vuodenaikojen myötä.
Northstar Guitarsin takana on brittiläinen Tanglewood, joka tunnetaan akustisien kielisoittimien brändiksi, jolla on tuotanto Aasiassa. Firman kokemusta sekä alihankkijoiden valinnassa että laadunvalvonnassa on nyt kanavoitu tähän uuteen edulliseen sähkökitaramallistoon.
Saimme tähän testiin Northstarin maahantuojalta Musamaailmalta neljä sähkökitaraa – kolme Fender-tyylistä mallia, sekä yksi Les Paul -kopio.
Northstar Guitars on valinnut firman Strato-kaltaisille malleille mallitunnukseksi NS-1. Firman mallistossa on vain hyvin rajoitetusti värivaihtoehtoja, mikä on tahallinen päätös, joka pitää kitaroiden hintaa alhaalla.
NS-1 HSS -kitaran viimeistely on nimeltään Inca Silver, kun taas HH-vaihtoehdon runo komeilee Charcoal Frost -nimisessä asussa. Molemmat ovat kauniisti toteutettuja metallivärityksiä.

Molemmissa soittimissa käytetään siis paahdettua vaahteraa kaulapuuna ja otelautana. Puut näyttävät kauniilta, ja niissä on näkyvissä jopa pientä loimua.
Mielenkiintoista kyllä, kaulojen ja otelautojen paahtoaste on HSS- ja HH-kitaroissa eri, minkä takia NS-1 HH:n otemerkkejä on jo hieman hankala nähdä, etenkin hämärässä valaistuksessa.
Northstar NS-1 -soittimissa käytetään täyspuista poppelia rungoissa. Tässä hintaluokassa puun edullisuus ajaa sen painon ohi, mistä johtuu, että HSS-malli on mukavasti keskipainoinen, kun taas HH-kitara on jo hieman painavammasta päästä.

Northstar NS-1 -mallien työnjälki on erittäin siisti, esimerkiksi nauhatyön laatu sijoittuu selvästi tämän hintaluokan parhaimmistoon.
Myös metalliosien laadun suhteen Northstar NS-1 -kitaroissa kaikki näyttää olevan kunnossa. Virittimet ovat nykyaikaista, suljettua ja kestorasvattua sorttia, kun taas vibratallat ovat vintage-tyylisä (mutta hieman ohennetulla blokilla).

Kummankin mallin mikrofonit käyttävät keraamisia magneetteja. HSS-vaihtoehdosta löytyy kaksi yksikelaista, sekä avoin humbuckeri, kun taas – nimensä mukaisesti – NS-1 HH on kahdella avoimella humbuckerilla varustettu vaihtoehto. HSS-mallissa elektroniikka koostuu viisiasentoisesta kytkimestä, sekä master volumesta ja kahdesta tone-säätimesta. HH-kitarassa on kolmiasentoinen valitsin, sekä master volume ja tone -säätimet.
Northstar NS-1 HSS:n ja NS-1 HH:n soitettavuus on ensiluokkaista. Kitaroiden kaulaprofiilit ovat identtisiä – mukava keskikoon D – ja soittotuntuma on nopeaa ja vaivatonta.

NS-1 HSS:n yksikelaiset kuulostavat herkullisen dynaamiselta ja soinnissa on hyvä annos “puuta”. Kitaran humbucker-mikrofoni on lähtötasoltaan hyvässä tasapainossa yksikelaisten kanssa, ja myös tämä mikin soundissa on tiettyä vintage-tyylisyyttä.
NS-1 HH on selvästi suunnattu rock-henkisille soittajille, sillä mikrofoneilla on hieman enemmän tehoa ja erittäin herkullista rouheaa “asennetta”.
Northstarin Tele-kitaroiden mallitunnus on NS-2. Testisoitin on viimeistelty kermaisella Vintage White värityksellä.
Perusaineksiet ovat NS-2:ssa samat kuin NS-1-kitaroissa – paahdettu vaahterakaula, paahdettu vaahteraotelauta ja poppelirunko. Myös tässä ruuvikaula on saanut ohuen mattaviimeistelyn ylleen, kun taas runko on kiiltolakattu.

Myös tässä otelaudan paahto on suhtellisen tumma, mikä voi hankaloittaa otemerkkien näkemistä hämärässä.
Koska NS-2 on Northstarin Tele-tyylinen soitin, kitara on saanut luonnollisesti Tele-tyylisen vintage-tallan. Kyseessä on tässä tapauksessa ns. top-loader-tallasta, jossa kielet ei ole viety rungon läpi, vaan kielet ankkuroivat tallan takaseinään. Tämä ratkaisu löytyi alkuperäisissä Teleissä vuosilta 1958/59, ja sen idea on nopeuttaa ja helpottaa kitaran rakentamista.
Jotkut väittävät, että top-loader-talla olisi huono ratkaisu, joka huonontaa kitaran sustainea ja soundia, mutta minä en ole ainakaan huomannut mitään negatiivista tässä Northstarissa. Tunnettuja top-loader-faneja ovat mm. Jimmy Page (Led Zeppelin) ja Jim Campilongo, ja molempien kitaristien nimikkomalleissa komeilee juuri tämä muka huonompi tallaratkaisu. Sen verran nettihuhuista…

Myös Northstar NS-2:n työnjälki ja soitettavuus ovat erittäin korkealla tasolla, ja tämä testiyksilö oli jopa testin kevyin kitara.
Alkuperäinen Telecaster oli suunniteltu tarjoamaan mahdollisimman laajan soundivalikoiman – tallamikki on kirkas ja juureva country- ja rokkimikki, kun taas kaulamikrofoni on hyvin lämmin ja pyöreä jazz-vaihtoehto. Vasta vuonna 1967 virallisesti kuvaan astunut vaihtoehto “molemmat-mikit-samanaikaisesti” on tähän reseptiin tuonut lisäksi mainioita funk-soundeja.

Northstar NS-2 tarjoaa hyviä versioita näistä soundeista pienellä varhaisen 1970-luvun korostuksella, joka on pikkasen purevampi kuin varhaisissa 1950-luvun Teleissä. Kitarasta lähtee siis hyviä James Burton -tyylisiä soundeja Elvis Presleyn Las Vegas -aikakaudelta.
“And now for something completely different…”
Northstarin NS-3 on firman Les Paul Standard -tyylinen sähkökitara. NS-3:n runko on veistetty poppelista. Runkoon liimattu kaula on vaahteraa ja reunalistoitettu otelauta ruusupuuta.

Runko ja kaulan takaosa ovat saaneet ylleen kiiltävän Charcoal Frost -metallivärin.
NS-3:n metalliosasto koostuu tune-o-matic tallasta ja palkkimaisesta kieltenpitimestä, sekä suljetuista virittimistä, joilla on metallisia Kluson-tyylisiä nuppeja.
Northstar NS-3:n mikrofonit ovat kuorelliset humbuckerit. Kolmiasentoisen vipukytkimen lisäksi kitaralta löytyy neljä säädintä – kummallekin mikille omat volume ja tone säätimet.

Myös tässä tapauksessa työnjälki ja soitettavuus eivät jätä tässä hintaluokassa minkäänlaista toivomisen varaa. NS-3:n paino on testiyksilön perusteella vielä maltillisissa raameissa. Kaulaprofiili on – tälle kitaratyypille sopivasti – hieman pyöreämpi D, ja se sopii ainakin minun käteeni erittäin mukavasti.
Northstar NS-3:n mikrofonit ei ole liiallisella teholla pilattu, vaan ne soivat herkullisen kermaisesti ja hyvin dynaamisesti. Yllättävän laadukkaiden mikrofonien ansiosta tämä malli kattaa laajan soundivalikoiman – puhtaasta ja lämpimästä jazzista rosoiseen 1970-luvun rokkiin ja heavyyn nykypäivän metalliin.
Kirjoittaja: Martin Berka


Martin Berka on kokenut pitkän linjan muusikko ja musiikkitoimittaja. Rockwayn blogista löydät muun muassa Berkan oppaita ja katsauksia klassikkosoittimista uusiin huippumusiikkitarvikkeisiin!