Pentatoninen (pentatonic) asteikko (yleisimmin käytettynä mollipentatonisena) on käytetyin asteikko kitaramusiikissa ja etenkin sooloissa. Penta tarkoittaa viittä ja tonic säveltä, joten asteikko on nimensä mukaisesti viisisävelinen asteikko. Itse pentatoninen ei kuitenkaan vielä määrittele asteikkoa tarkasti vaan on mahdollista soittaa erilaisia versioita siitä kuten molli- tai duuripentatoninen. Käytetyin näistä on mollipentatoninen asteikko.
Tällä kurssilla käydään perusteellisesti läpi pentatoninen asteikko.
Kyseistä asteikkoa käytetään kitarasoolojen pohjana kaikissa musiikin tyyleissä. Se on erityisen leimaavasti käytössä aasialaisessa musiikissa. Tämän lisäksi sitä kuullaan paljon heavyssä, rockissa, popissa ja countryssä mutta vähemmän klassisessa musiikissa, joka perustuu enemmän kirkkosävellajeihin.
Tässä kirjoituksessa käydään läpi niinikään pentatonista asteikkoa.
Pentatoninen asteikko on istuu kitaran otelaudalle hyvin ja se yleensä soitetaan niin, että jokaisella kielellä on kaksi säveltä. Tämä osiltaan tekee soitosta vaikeampaa koska mitä vähemmän säveliä käytetään kieltä kohden sitä useammin kieltä vaihdetaan. Kielen vaihto on monelle kitaristille kompastuskohta, johon pentatonisen asteikon soittaminen auttaa treenatessa. Pentatoninen asteikko voidaan soittaa viidestä eri asemasta, jos kieltä kohti käytetään kahta säveltä.
Tässä kirjoituksessa käydään läpi asteikon eri asemat.
Asteikko voidaan soittaa myös muillakin tavoilla sekä eri soittotekniikoilla, joka antaa siihen uutta näkökulmaa ja erilaista saundia. Esitän seuraavaksi kolme erilaista likkiä, jossa pentatonista asteikkoa soitetaan legatotekniikalla, sweep-pikkauksella sekä tappingilla.
Yllä olevassa likissä soitetaan pentatoninen asteikko kolme säveltä per kieli tyylillä. Siinä soitetaan aluksi a, c ja d-sävelet paksuimmalta e-kieleltä. Seuraavaksi soitetaan samat sävelet oktaavia ylempää d-kieleltä ja lopuksi vielä yhtä oktaavia ylempää b-kieleltä. Loppuun soitetaan perussäveleen tähtäävä bendi.
Tällä kurssilla tutustutaan legatotekniikkaan.
Harjoituksessa soitetaan 7 säveltä yhtä tahdin iskua kohden. Soita 5. nauha etusormella, 8. nauha nimettömällä ja 10. nauha pikkurillillä. Pidä sama sormitus jokaisella kielellä. Kuviossa rullataan sävelet edestakaisin etusormesta pikkurilliin, takaisin etusormeen ja vielä pikkurilliin. Tutustu kuvioon aluksi vain yhdellä kielellä. Voit soittaa sen myös ylempää otelaudalta, jossa nauhavälit ovat lähempänä toisiaan mikäli 5. asemassa sormet joutuvat venymään liikaa.
Toisessa likissä käytetään sweeptekniikkaa, johon voit tutustua tällä kurssilla.
Tässä kuviossa käytetään otelaudalla neljää eri sormea: 19. nauha soitetaan pikkurillillä, 17. nimettömällä, 15. keskisormella ja 12. etusormella. Pidä sormet koko ajan lähellä nauhoja mutta älä kuitenkaan paina kaikkia sormia samanaikaisesti soinnun tavoin pohjaan. Tarkoitus on, että vain yksi sävel soi kerrallaan.
Soita neljä ensimmäistä säveltä yhtenäisellä plektran alaslyönnillä. Anna plektran tippua kieleltä toiselle otelautakäden seuratessa mukana. Tätä seuraa neljä yhtenäistä ylöslyöntiä, jossa plektra ikään kuin vedetään takaisin kielten läpi.
Loppuun otetaan vielä uudestaan nouseva kuvio, jota seuraa lyhyt legato-osio ohuimmalla e-kielellä. Pyri soittamaan likki hitaasti ja tasaisella rytmillä sekä dynamiikalla. Tällöin se kuulostaa hallitulta ja sitä myöten hyvältä.
Kolmannessa likissä hyödynnetään tappingia, jota voit opiskella tällä kurssilla.
Käytä tappingiin plektrakäden etu- tai keskisormea. Mikäli käytät keskisormea, voit pidellä samanaikaisesti normaalisti plektraa kädessä etusormen ja peukalon välissä.
Likissä otelaudalla soitetaan perinteinen mollipentatonien asteikko laskeutuvana kuviona. Tappingilla lisätään samalle kielelle kolmas saman asteikon sävel. Lähes jokaisella kielellä A-mollipentatonisen asteikon sävel löytyy 12. nauhalla. Ainoastaan b-kielellä soitetaan 13. nauha.
Soita siis aluksi tappingilla kielen ensimmäinen sävel. Pidä valmiina otelaudalla pohjaan painettuina pikkurillillä 8. nauha ja etusormella 5. nauha. Tappingin jälkeen nykäise pull-offilla sormi kieleltä pois, jolloin 8. nauha alkaa soimaan. Nykäise tämän jälkeen pikkurilli pois pull-ofiila, jolloin 5. nauha alkaa soimaan. Harjoittele kuvio aluksi sujuvaksi vain yhdellä kielellä. Kaikilla muilla kielillä käytetään samaa tekniikka mutta 7. nauha soitetaan nimettömällä.
Pyri saamaan likki soitettua aluksi hitaasti tasaisella rytmillä. Kun se tuntuu helpolta hitaassa tempossa on sen nopeuttaminen helpompaa.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli