Randy Rhoads (1956-1982) on yksi kaikkien aikojen merkittävimpiä rock-kitaristeja. Hän tuli tunnetuksi edesmenneen Ozzy Osbournen kitaristina ja hän ehti valitettavan lyhyeksi jääneen elämänsä aikana tehdä lähtemättömän jäljen kitaransoittoon.
Rhoads syntyi vuonna 1956 Kaliforniassa ja hän aloitti kitaransoittamisen seitsemän vanhana. Teini-ikäisenä hän soitti useammassakin yhtyeessä ja myös opetti kitaransoittamista äitinsä luotsaamassa koulussa. Hän liittyi 80-luvun taitteessa juuri soolouransa aloittaneen Ozzy Osbournen bändiin ja hän ehti soittaa kahdella tämän levyllä ennen tapaturmaista kuolemaansa.
He äänittivät ensimmäinen levynsä yhdessä vuonna 1980 ja levy sai nimen Blizzard of Ozz. Levy sisältää monia legendaarisiksi nousseita kappaleita kuten Mr. Crowley ja Crazy Train. Loppuvuodesta yhtye lähti kiertueelle ja alkoi samalla suunnitella seuraavaa albumiaan.
Randy ei välittänyt pahamaineisesta "rock-elämäntyylistä" ja käytti kiertueet itsensä kehittämiseen ottamalla eri kaupungeissa kitaratunteja ansioituneilta soittajilta. Hän pyrki alituiseen kehittämään itseään ja yhdisteli soittoonsa myös klassisia vaikutteita, joita hän oli aiemmin opiskellut.
Loppuvuodesta 1981 yhtye äänitti seuraavan albuminsa Diary of a Madmanin ja lähti taas sen tiimoilta kiertueelle. Randy oli suunnitellut jättävänsä yhtyeen tämän kiertueen jälkeen ja keskittyvänsä soolourana. Valitettavasti tästä kiertueesta tulisi Rhoadsin viimeinen. Yhtyeen pitäessä eräällä keikkamatkallaan taukoa lentokenttäalueen lähistöllä kiertuebussin kuljettaja, jolla oli lentolupakirja, päätti tarjota Randylle sekä yhtyeen maskeerajalle lennon. Lennolla hän päätti tehdä uhkarohkean tempun ja syöksyä läheltä kiertuebussia. Kuitenkin koneen siipi osui bussiin ja lensi päin lähistöllä olevaa taloa räjähtäen ja tappaen kaikki koneen kyydissä olleet.
Vaikka Randyn ura jäikin lyhyeksi ehti hän tehdä lähtemättömän vaikutuksen moniin kitarasuuruuksiin kuten Alexi Laihoon, Yngwie Malmsteeniin ja Zakk Wyldeen.
Crazy Train on yksi Ozzyn kuuluisimmista kappaleista ja se sisältää niinikään yhden Rhoadsin hienoimmista sooloista. Soolo on hyvin tekninen ja sisältää monia eri soittotekniikoita, joita Randy yhdisteli suvereenisti.
Esitän seuraavaksi tästä soolosta ensimmäisen puoliskon, jonka aikana esiintyy useita erilaisia kuvioita, joista saa erinomaisia harjoituksia kitaralle.
Soolo ensimmäisessä osiossa käytetään tapping-tekniikkaa, jota voit opiskella tällä kurssilla.
Soolossa esintyvä kuvio sisältää kuusi nuottia, jotka tekevät siitä sekstoli-rytmin. Kätevin tapa tehdä tapping on plektrakäden keskisormella, jolloin voit edelleen pitää normaalisti plektrasta kiini peukalolla ja etusormella.
Pidä otelaudalla pohjassa b-kielen 7. nauha, joka painetaan etusormella. Tämän lisäksi painetaan pikkurillillä 10. nauha ja plektrakäden keskisormella soitetaan saman kielen 14. nauha. Lyö keskisormi 14. nauha ja nykäise se pull-offilla 10. nauhaan, joka on painettuna jo valmiiksi pikkurillillä. Tämän jälkeen toistetaan sama kuvio, johon lisätään vielä pull-off 7. nauhaan ja lopulta hammer takaisin 10. nauhaan. Harjoittele kuvio aluksi hitaasti ja nopeuta vähitellen kun saat siihen luontevuutta.
Lopulta tämä kuvio soitetaan neljästi ensimmäisen tahdin aikana. Tämän jälkeen soitetaan sama kuvio uudestaan toisessa tahdissa mutta tapping siirretään 15. nauhalle kuvion muuten pysyessä samana.
Kolmannessa tahdissa pidetään 7. nauha pohjassa etusormella ja 10. nauha soitetaan kolmesti tappingilla niin, että kunkin 10. nauhan jälkeen soitetaan pull-off 7. nauhaan. Tämä tekee siis yhteensä kuusi säveltä. Lisämausteena tähän kuvioon soitetaan etusormella kokosävelbend joka toisella kerralla. Tämä saa niin 7. nauhan kuin tappingilla soitetun 10. nauhankin sävelen kohoamaan kokosävelaskeleen verran.
Seuraavassa osiossa soitetaan hitaampia aika-arvoja, joka antaa pienen hengähdystauon niin soittajalle kuin kuulijallekin.
Ensimmäisessä tahdissa soitetaan kokosävelbend nimettömällä g-kielen 9. nauhasta. Tämän jälkeen soitetaan pikkurillillä b-kielen 10. nauha, jonka jälkeen taas g-kieleltä kokosävelbend 9. nauhasta.
Toisessa tahdissa soitetaan lyhyt melodia, joka kulkee ohuimman e-kielen 17., 16. ja 14. nauhoilla päättyen b-kielen 17., josta soitetaan kokosävelbend. Tutustu bendeihin eli kielen venytykseen tällä kurssilla.
Kolmannessa tahdissa soitetaan samankaltainen melodia kuin edellisessäkin mutta tällä kertaa nousevana kuviona. 17. nauhan bend voidaan soittaa joko nimettömällä ja pikkurillillä.
Viimeinen tahti on nopeampi fraasi, joka sisältää 16-osanuotteja. Kuviossa on pääasiallisesti käytössä legatotekniikka ja joitakin säveliä pikataan plektralla. Saat kuviosta myös oivallisen treenin kaikille sormille, kun soitat 14. nauhan sävelet etusormella, 15. nauhan sävelet keskisormella, 16. nauhan sävelet nimettömällä ja 17. nauhan sävelet pikkurillillä.
Harjoittele kuvio aluksi hyvin hitaasti ja pyri pitämään soiton nopeus tasaisena. Kun osaat kuvion ulkoa niin voit vähitellen nopeuttaa sitä pitäen samalla soiton mahdollisimman puhtaana ja rytmin tasaisena.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.