Sorminäppäilytekniikka on yksi kitaransoiton tärkeimmistä perustekniikoista. Moni kitaristi käyttää tätä soittotapaa ainoana tekniikkanaan ja etenkin klassisessa musiikissa tämä on oikeastaan ainoa tapa soittaa kitaraa. Kevyen musiikin puolella sorminäppäilyä käytetään yleisesti akustisen kitaran soittamisessa mutta myös eräät hyvin kuuluisat sähkökitaristit kuten Mark Knopfler ja Jeff Beck käyttivät sormiaan plektran sijaan.
Sorminäppäilyyn voit tutustua tällä Rockwayn kurssilla.
Sorminäppäilyssä käytetään siis plektran sijaan sormia kielien soittamiseen. Yleensä kitaransoiton alussa kieliä näppäillään vain peukalolla ja tämä onkin yksinkertaisin tapa soittaa helppoja kappaleita. Kun soittamiseen otetaan mukaan muitakin sormia saattaa se aluksi tuntua haastavalta mutta lopulta helpottaa soittamista valtavasti. Perusajatuksena näppäilyssä on, että soittamisessa käytetään niin monta sormea kuin kieliäkin on käytössä kyseisessä kappaleen osassa. Kitarassa on kieliä tokikin kuusi ja sormia on vain viisi, joten usein peukalolla soitetaan kahta tai kolmea paksuinta kieltä.
Sorminäppäily myös mahdollistaa tiettyjen asioiden soittamisen, jotka olisivat plektralla mahdottomia soittaa. Tällä tekniikalla voidaan soittaa samanaikaisesti kieliä, jotka eivät ole vierekkäin. Plektralla voidaan soittaa samanaikaisesti vain vierekkäisiä kieliä eivätkä nekään soi plektralla täysin samanaikaisesti. Näppäilyssä saadaan myös pehmeämpi äänensointi kuin plektralla sekä soiton dynaaminen hallinta on myös helpompaa.
Tällä kurssilla tutustutaan lisää sorminäppäilyyn.
Ensimmäisessä harjoituksessa soitetaan kolmea paksuinta kieltä käyttämällä vain peukaloa. Pyri soitossa tasaiseen rytmiin sekä äänenvoimakkuuteen eri kielten välillä. Pidä tempo rauhallisena sillä näissä harjoituksissa ei ole kyse nopeudesta vaan sormien käyttämisen totutteluun.
Pidän harjoituksen kussakin tahdissa nuotissa osoitetut sävelet pohjaan painettuina sointuotteen tavoin. Äänten on tarkoitus soida päällekkäin ja varo myöskin, että sammuta soivia kieliä peukalolla.
Toisessa harjoituksessa otetaan soittoon mukaan etusormi. Kussakin tahdissa peukalolla soitetaan kaksi alinta säveltä ja etusormella ylin sävel. Peukalo siis liikkuu kahden kielen välillä etusormen soittaessa yhtä.
Kussakin tahdissa pidetään pohjassa sointuotetta, joka on ensimmäisessä tahdissa G, toisessa tahdissa C, kolmannessa tahdissa D ja neljännessä G. Voit tutustua sointujen soittamiseen tarkemmin tällä kurssilla.
Kolmannessa harjoituksessa otetaan mukaan peukalon ja etusormen lisäksi keskisormi. Harjoituksessa soitetaan kolmella kielellä kolmisointuja, joissa alin kieli soitetaan peukalolla, keskimmäinen etusormella ja ylin keskisormella. Pyri pitämään soiton rytmi sekä voimakkuus tasaisena ja annan sävelten soida mahdollisimman pitkään.
Viimeisessä harjoituksessa otetaan näppäilyyn mukaan nimetön. Toiset kitaristit pitävät kättään ilmassa kieliä näppäillessään ottaen tukea ainoastaan kitaran kannen reunasta käsivarrellaan. Toiset puolestaan pitävät rannettaan kiinni kitaran tallan alueella, joka saattaa auttaa kontrollin löytämisessä näppäilyyn. Voit testailla näitä kumpaakin tapaa mikäli toinen tuntuu helpommalta.
Harjoituksessa käytetään neljää kieltä, joista kukin soitetaan omalla sormellaan. Soita aluksi vain ensimmäistä tahtia, jolla voit totutella neljän sormen käyttämiseen. Kun tämä alkaa tuntua luontevalta voit alkaa keskittymään sointuvaihtoihin.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.