Monesti kitaraharjoitukset ovat soittotekniikkaa parantavia kuvioita, joita ei ole välttämättä suunniteltu suoranaisesti musikaaliseen kontekstiin. Esimerkiksi perinteinen 1234-harjoitus, jossa soitetaan samalla kielellä neljällä vierekkäisellä sormella kromaattia (vierekkäisiä) säveliä, ei kuulosta järin mielekkäältä mutta on silti loistava harjoitus kahden käden välisen synkronisaation kehittämiseen.
Usein kitaransoittoa harjoitellessa onkin hyvä keskittyä keskittyä soittotekniikan kehittämiseen, joka edes auttaa musiikin soittamista. Loppujen lopuksi kaikenlainen soittaminen vaatii tietynlaista tekniikkaa ja kutakin tekniikkaa voi harjoitella erikseen, jolloin se on kehittymisen kannalta tuottoisampaa kuin vain kappaleen mukana soittaminen.
Kuitenkin kaiken treenaamisen tulisi tähdätä musiikin soittamiseen, jotta harjoitusten on syytä on sellaisia, jotka tukevat taitoa, jota tulet tarvitsemaan. Harjoituksia ei kannata tehdä vain sen vuoksi, että olet kuullut, että niitä on hyvä tehdä. On hyvä ymmärtää miksi teet kutakin harjoitusta ja mihin se tähtää.
Kitaraharjoitus voi olla myös hyvinkin musikaalinen, jota voit suoraan hyödyntää omaan soittoosi. Hyvin usein harjoitukset pysyvät kuitenkin vain harjoituksina mutta toisinaan musiikkimaailmassa on käynyt niin, että kitaraharjoituksesta onkin syntynyt valtava hitti. Tällainen on mm. Guns N' Roses yhtyeen kappale Sweet Child O' Mine. Olen kuitenkin tehnyt jo kappaleesta kirjoituksen, joten en esittele sitä tässä yhteydessä. Voit lukea tekstin täältä.
Dust In The Wind on amerikkalainen progressiivista rockia soittavan Kansasin kuuluisin kappale. Kappaleen on säveltänyt yhtyeen kitaristi Kerry Livgren. Hän kertoo ennen kappaleen säveltämistä harjoitelleensa travis picking-tekniikka kitaralla. Kyseessä on sorminäppäily soittotekniikka, jossa peukalo soittaa bassolinjaa paksuilla kielillä samaan aikaan kun etu- ja keskisormi soittaa harmoniaa sekä melodiaa. Kyseessä on melko haastava tekniikka ja voit opiskella sorminäppäilyä tällä kurssilla.
Kyseessä on lyhyt kahden tahdin iskun mittainen kuvio, jota sovelletaan C- sekä Am-sointuihin. Peukalolla soitetaan alimmat e- ja a-kielet, etusormella g-kieli ja nimettömällä b-kieli.
Koko kappale perustuu yllä esitettyyn kuvioon, jota sovelletaan kappaleen sointukiertoon. Peukalo soittaa bassolinjaa kahdella kielellä, etusormella soitetaan sointusäveltä ja nimettömällä soitetaan melodiaa, joka liikkuu b-kielellä. Harjoittele kuvio aluksi hyvin hitaasti ja etene siitä eteenpäin tahti kerrallaan.
Life In The Fast Lane on amerikkalaisen Eaglesin kappale. Se julkaistiin legendaarisella Hotel California- albumilla vuonna 1976. Kappaleen on säveltänyt kitaristi Joe Walsh yhdessä Glenn Freyn ja Don Henleyn kanssa.
Kitaristi Joe Walsh kertoo haastattelussaan lämmitelleensä soittoaan takahuoneessa ennen yhtyeen keikkaa. Äkkiä yhtyetoveri Glenn ryntää sisään ja kysyy mitä Joe juuri soitti. Hän kertoo vain lämmitelleensä ja tehneensä kehittämäänsä koordinaatioharjoitusta, johon Glenn totesi, että siitä tulee uusi Eaglesin kappale.
Kyseessä on menevä rock-kappale, joka on soitettu särötetyllä kitarasaundilla. Tutustu lisää kitaraefekteihin tällä kurssilla.
Life In The Fast Lane etenee Em-sävellajissa. Kappaleen pääriffi sisältää monia erilaisia soittotekniikoita, jotka tekevät siitä hyvän harjoituksen soittajille. Se sisältää plektrasoittoa, legatoa, liukuja sekä pieniä venytyksiä. Riffi on kahden tahdin mittainen, joista toinen tahti on muuten samanlainen kuin ensimmäinen yhtä säveltä lyhyempänä.
Shape Of My Heart on yksi englantilaisen Stingin suurimmista hiteistä. Sen on säveltänyt Stingin kanssa kitaristi Dominic Miller. Kitaristi kertoo kappaleen syntyneen hänen käyttämästään harjoituksesta, jossa hän testaili pianotyylisiä sointuja kitaralla, joissa sävelet ovat etäällä toisistaan. Soinnut olivat hänen mukaansa Chopin-tyylisiä, joita kuulee klassisessa musiikissa. Sointujen lisäksi hän oli mieltynyt legendaarisen John Lennonin tapaan näppäillä sointuja tietyllä rytmiikalla. Niinpä Dominic mietti, voisiko hän yhdistää nämä mielenkiintoiset soinnut tähän rytmiikkaan ja niin sai alkunsa Shape Of My Heart.
Kitaraharjoitus oli Dominicin mukaan kulkenut aluksi Em-sävellajissa mutta Sting oli pyytänyt häntä nostamaan sitä kokosävelaskeleen verran. Tämän lisäksi Sting oli myös toivonut siihen hieman lisää sointuja, joiden lisäyksen jälkeen voimme nykyään kuulla kappaleen lopullisen version.
Soita kappaleessa jokainen tahti omana sointuotteenaan. Tarkoitus on, että sävelet soivat päällekkäin, jolloin siihen siihen saadaan kaunis sointi.
-Hyviä treenihetkiä
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.