Slovenialainen Flight on täysin ukuleleihin keskittyvä brändi, joka on pystynyt laajentamaan viime vuosina mukavasti oman mallistonsa. Soittimien suunnittelu on eurooppalainen, mutta ukulelet tehdään firman omassa tehtaassa Kiinassa.
Tampereen Musiikista on tullut hiljattain brändin uusi maahantuoja Suomessa, mikä oli mielestäni hyvä tilaisuus kokeilla kolme eri ukulelea Flightin valikoimasta.
Flightin NUT310 on tenori-kokoinen perusukulele, jolla on kauniilla šamanistisilla symboleilla koristeltu, laserilla puuhun poltettu rosetti.
NUT310:n kaikukoppa on tehty sapelimahonkivanerista, kun taas kaula on veistetty afrikkalaisesta okoumesta. Kaula on tehty yhdestä pitkästä palasta, johon on lisätty yksi pala kaulan korkoa varten, sekä toinen viritinlapaa varten. Kaula on liimattu runkoon 14. nauhan kohdalla.
Tämän tenoriukulelen otelauta ja talla on tehty pähkinäpuusta. Kaulaan on istutettu siististi 18 nauhaa. Otemerkit ovat pyöreitä. Sekä tallaluu että satula ovat aitoa naudanluuta. Satulan leveys on 35 milliä.
NUT310-mallissa on avoimia, kitaratyylisiä virittimiä mustilla muovinupeilla.
Kaikissa Flight-soittimissa on ainakin kopan lopussa hihnatappi, minkä ansiosta tavallinen kitarahihna sopii niille ilman ongelmia.
Flight NUT310 on mukavaa soittaa, ja se soi kauniilla, pyöreällä ja kantavalla äänellä.
Flight DUC380CEQ on soololovella ja aktiivisella etuvahvistimella varustettu konsertti-kokoinen ukulele. DUC380CEQ on saatavilla neljällä eri värivaihtoehdoilla – amber, coral, topaz ja jade (niin kuin testisoitin). Laserilla tehty rosetti koostuu inka-tyylisistä eläimistä.
Myös DUC380CEQ:n tapauksessa kaikukoppa on tehty mahonkivanerista, kun taas kaula on okoumea. Koppa on saanut kauniin kermanvaalean reunalistoituksen sekä kanteen että pohjaan.
Kaulan rakenne on samanlainen kuin testin kahdessa muussa soittimissa. Kaula on liimattu runkoon 14. nauhan kohdalla.
Konserttiukulelen otelauta ja talla on tehty pähkinäpuusta. Otelautaa koristaa musta reunalistoitus. Kaulaan on asennettu siististi 17 nauhaa. Otemerkit ovat sormimaisia ja ne on istutettu otelaudan bassopuolelle, niin kuin joissakin Gretsch-kitaroissa. Sekä kompensoitu tallaluu että satula ovat aitoa naudanluuta. Satulan leveys on 35 milliä.
Tässä mallissa käytetään nykyaikaisia suljettuja virityskoneistoja mustilla muovinupeilla.
Kopan sivuun on asennettu Flightin oma FU-T3-etuvahvistin, jolla muokataan tallaluun alla olevan piezomikin signaalia. Etuvahvistin saa virtansa kahdelta nappiparistolta, joiden lokero löytyy kopan alareunassa lähtöjakin vierestä. FU-T3-etuvahvistin tarjoaa volume-säätimen lisäksi kolmialueiset sävynsäätimet, sekä sisäisen kromaattisen viritysmittarin.
Piezomikrofonin asennus onnistuneesti ukuleleissa on suhteellisen vaikea, koska piezo toimii parhaiten, kun tallaluu painuu tiukasti sitä vasten. Lyhyen mensuurin takia ukulelen kielet ovat varsin löysät, mikä johtaa usein siihen, että c- ja e-kielet soivat kovemmin kuin g- ja a-kielet. Myös testissä käynyt DUC380CEQ kärsii hiukan samasta ongelmasta – kompressorin käyttöä on siis suositeltava.
Akustisesti Flight DUC380CEQ soi hyvin kauniisti, konserttiukulelelle tyypillisellä lievällä keskialueen korostuksella. Ukulelen soitettavuus on hyvin mukava.
Ei varmaan löydy monta ukulelea, jolla on loimusaarnia runkomateriaalina, mutta Flightin DUS410 on juuri sellainen. Tämän Flight-mallin pilviltä näyttävä vahva kuviointi puuvanerissa on erittäin näyttävä. Sopraanomallin kansi on saanut monikerroksisen reunalistoituksen, kun taas kopan pohja on saanut yksikerroksisen koristenauhan.
Okoumekaulan etupuolelle on liimattu hyvin kaunis pähkinäpuinen otelauta, jonne on istutettu hyvin siististi 12 nauhaa. DUS410-mallin näyttävät moniosaiset otemerkit muistuttavat 1930-luvun Gibson Advanced Jumbo -mallin vastineet. Sekä pähkinäpuisen tallan tallaluu (kompensoitu) että soittimen satula ovat aitoa naudanluuta. Satulan leveys on 35 milliä.
Tällaiseen näyttävään soittimeen sopivat kultaiset metalliosat – hihnatappi, sekä nykyaikaiset virittimet mustilla (puukuvioisilla) muovinupeilla.
Flight DUS410 -sopraanon sointi on sopivan heleä, mutta vahva, ja se kantaa yllättävän hyvin.
Kirjoittaja: Martin Berka
Martin Berka on kokenut pitkän linjan muusikko ja musiikkitoimittaja. Rockwayn blogista löydät muun muassa Berkan oppaita ja katsauksia klassikkosoittimista uusiin huippumusiikkitarvikkeisiin!