Takaisin Blogisivulle
Huiluääni ja Pat Metheny - Follow Me

Huiluääni ja Pat Metheny - Follow Me

July 24, 2024
Kirjoittanut
Samuli
Federley
Kitara
Kitaransoitto
Kitaraopetus
Sähkökitara
Samulin blog
Takaisin Blogisivulle

Huiluääni ja Pat Metheny - Follow Me

July 24, 2024
Kirjoittanut
Samuli
Federley

Huiluääni ja Pat Metheny - Follow Me

Huiluäänet ovat kitaralla soitettuja ääniä, joiden soittotekniikka eroaa totuttuun tyyliin soitetuista sävelistä. Siinä missä tavallisesti kitaralla soitettua säveltä varten painetaan sormella kitaran kieli otelautaa vasten ja samainen kieli näpätään soimaan toisella kädellä, huiluäänissä ei kieltä paineta pohjaan lainkaan. Sen sijaan sormi asetetaan kevyesti kielellä oikeaan kohtaan ilman, että kieltä painetaan lainkaan pohjaan.

Sormen kuuluu vain hipaista kieltä samalla kun se näpätään soimaan toisella kädellä. Kun tämä tehdään tehdään oikeasta kohdasta kieltä muuttuu soitettu sävel huiluääneksi, joka soi tietyllä sävelkorkeudella korkeammalla kuin samainen kieli soitettuna avoimena.

Tällä kurssilla esitetään miten huiluääni soitetaan.

Yllä olevassa kuvassa näytetään kuinka vähän kieltä tarvitsee koskettaa huiluääniä soitettaessa.

Huiluäänet eivät synny jokaisesta kohdasta kieleltä vaan tietyiltä tarkoilta alueilta. Pääasiallisesti niitä soitetaan 12.:sta, 7.:n sekä 5.:n nauhojen kohdilta. Kieltä ei myöskään kosketeta aivan edellä mainittujen nauhojen kohdilta vaan kahden nauhan väliseltä alueelta. Mikäli huiluääni soitetaan 12.:sta nauhalta, kieltä kosketetaan 12. ja 13. nauhan välistä kuten kuvassa näytetään. Sama pätee myös 7 ja 5 nauhoihin, joissa kieltä kosketetaan saman ja yhtä ylemmän nauhan välistä.

Kun kieli on näpätty soimaan irrota sormi kieleltä jotta se ei sammuta kielen soimista. 12.:sta nauhalta soitettu huiluääni soi oktaavia korkeammalta kuin avoin kieli. 7.:ltä nauhalta soitettu sävel soi oktaavin sekä kvintin ylempänä kuin avoin kieli ja 5. nauhalta soitettu huiluääni soi kahta oktaavia ylempää kuin avoin kieli.

Pat Metheny - Follow Me

Pat Metheny on vuonna 1954 syntynyt amerikkalainen jazz-kitaristi. Hän oli Pat Metheny Groupin johtohahmo vuosina 1977-2010 ja esiintyy tätä nykyä erilaisten pienempien kokoonpanojen kanssa, soolona sekä muissa projekteissa. Metheny on hyvin arvostetty kitaristi ja hän onkin saavuttanut kolme kultalevyä sekä 20 Grammy palkintoa. Hän on ainoa henkilö, joka on voittanut Grammyn 10:ssä eri kategoriassa.

Imaginary Day on Pat Metheny Groupin yhdeksäs albumi. Se julkaistiin vuonna 1997 levyllä on vahvoja vaikutteita maailman musiikista ja erityisesti Iranista ja Indonesiasta. Levy sai kaksi Grammy palkintoa ja sisältää monipuolisia sävellyksiä sekä loistavaa soitantaa jokaiselta yhtyeen jäseneltä.

Albumin toinen kappale on nimeltään Follow Me. Se on kevyt kappale, jossa on myös vaikutteita pop-musiikista. Sen tunnusmelodia on mielenkiintoinen, sillä siinä käytetään ainoastaan kitaran huiluääniä. Se on nokkelasti rakennettu musiikillinen teema, jossa taustalla kulkee mielenkiintoinen sointukierto, jonka päälle soitetaan melodia huiluäänillä. Melodian kaikki huiluäänet soitetaan 12, 7 ja 5 nauhoilta hyödyntäen eri kitaran kieliä.

Alla on kappaleen Follow Me tunnusmelodia. Melodia esiintyy kappaleessa useita kertoja ja pyri soittamaan kaikki sävelet puhtaasti. Älä näppää kieliä liian kovaa vaan kun sormi on asetettu kielelle oikeaan kohtaan syntyy huiluääni helposti. Soittosaundina toimii parhaiten puhdas soundi ja kevyt kompressori auttaa huiluääniä syntymään helpommin ja soimaan tasaisemmin mutta melodian voi soittaa ilmankin erityistä laitteistoa tai vaikkapa akustisella kitaralla.

Hyviä soittohetkiä!

-Samuli

Lataa blogin oheistiedostot

Lataa oheistiedostot
Samuli

Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä