Elokuvamusiikki on hyvin mielenkiintoinen musiikinlaji. Se on pääasiallisesti sävelletty tukemaan elokuvan tunnelmia tai jopa ohjaamaan eri tunnetiloja. Ilman musiikkia elokuvan kohtaus saattaa vaikuttaa hyvinkin kylmältä tai vaikeaselkoiselta. Joissain tapauksissa musiikki selittää käsillä olevan tunnetilan.
Kuvitellaan, että elokuvan kohtauksessa esitetään vain ilmeettömät ihmisen kasvot. Ilman musiikkia on vaikea päätellä, mikä on henkilön tunnetila tai mitä seuraavaksi tapahtuu. Mikäli taustalle lisätään pelottavaa ja uhkaavuutta enteilevää musiikkia, kokee katsoja pian jotain ikävää tapahtuvan. Mikäli taas samaan kohtaukseen lisätään iloista musiikkia, onkin katsojalla aivan eri käsitys tapahtumasta.
Elokuvamusiikki ei myöskään yleensä seuraa totutun populäärimusiikin kaavoja. Useimmiten radiossa kuulluissa kappaleissa on lyhyt intro, säkeistö, kertosäe jne. Fokus on kertosäkeissä, joihin pyritään pääsemään nopeasti. Elokuvamusiikki ei sen sijaan noudata välttämättä mitään rakennetta vaan se etenee käsi kädessä juonen mukana.
Sen sijaan elokuvien teemamusiikit eivät yleensä seuraa juonenkäänteitä mutta saattavat kuitenkin korostaa tiettyjä kohtauksia. Joistain teemakappaleista muodostuu suuria hittejä vaikka ne eivät välttämättä sisällä edes laulua saati muita totuttuja kappaleenosia kuten kertosäettä. Monesti elokuvien teemasävellykset ovat lähempänä klassisen musiikin estetiikkaa, jossa kappaleen alussa on esittelyosio, jonka aikana teoksen pääteemat esitellään. Tämän jälkeen näitä teemoja aletaan rakentelemaan ja viemään eteenpäin.
Yksi hyvin suureen suosioon noussut elokuvateemamusiikki on elokuvasarjasta Harry Potter. Kappaleen nimi on Hedwig's Theme ja sen on säveltänyt maineikas elokuvasäveltäjä John Williams. Kappale on orkesterisävellys, joka perustuu kahteen eri melodiaan. Ensimmäinen melodia on aluksi soitettu ns. urkupisteen päälle, eli melodian taustalla pysytään koko ajan samassa sävelessä. Toisella kertauksella tausta alkaa liikkumaan sointukierron mukaisesti, joka saa aikaan tunteen, että kappale lähtee liikkeelle. Toisen melodian aikana kappaleen sointi kasvaa kun lisää soittimia lisätään mukaan. Lopulta mukana on koko sinfoniaorkesteri, joka soittaa melodiaa pauhaavan majesteettisesti.
Kappaleen kokonaiskesto on noin viisi minuuttia ja siihen on luotu hyvin elokuvan luonteen mukainen tunnelma. Kyseessä on elokuvasarja velhoista toisinaan hyvinkin tummissa tunnelmissa, jota Hedwig's Theme edustaa täydellisesti. Siinä on taianomainen ja synkkä sävy, joka vie mielikuvituksen nopeasti fantasiamaailmoihin.
Yllä on esitetty kappaleen ensimmäinen teemamelodia sointuineen. Tahtilaji on 3/4 eli siinä lasketaan tahdin aikana kolmeen kuten valssissa. Melodia liikkuu lähtökohtaisesti Em-sävellajissa, mutta siitä poiketaan paljonkin melodian edetessä. Nimenomaan tämä antaa sille maagisen tunnelman kun melodia ei pysyttele koko ajan samassa sävellajissa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten elokuvamusiikin ei tarvitse noudattaa totuttuja normeja.
Voit opiskella sointujen soittamista tällä Rockwayn kurssilla.
Kappaleen toisessa teemamelodiassa siirrytään ylempään rekisteriin, joka omalta osaltaan nostaa kappaleen intensiteettiä. Klassiselle musiikille tyypillisesti teoksessa ei ole varsinaista sävellystä kuten vaikkapa popmusiikissa. Sen sijaan siinä risteilevät alituiseen päällekkäiset melodiat useiden eri soitinryhmien välillä. Kappaleen harmonia muodostuu kulloistenkin päällekkäisten sävelten yhteisvaikutuksesta, jotka on mahdollista merkitä sointumerkein kuten yllä on tehty.
Myöskin soitin, joka soittaa päämelodian vaihtuu kappaleen edetessä. Alussa sen soittaa kellopeli ja myöhemmin käyrätorvi sekä jousisoittimet kuten viulut sekä sellot.
Saat kappaleesta täyden tehon irti mikäli voit soittaa jonkun toisen kanssa, joka soittaa soinnut. Melodia pääsee kukoistukseensa kun se reagoi alla oleviin sointuihin luoden yhdessä hienon äänimaiseman.
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.