Downpicking eli soittaminen ainoastaan plektran alaslyönneillä on melko tunnettu käsite etenkin heavy-soitossa. Ekonomisin ja tehokkain tapa soittaa plektralla on yleistäen vuoropikkaus, jossa plektralla soitetaan vuorotellen alas- ja ylöslyöntejä. Voit tutustua tarkemmin vuoropikkaukseen tällä kurssilla.
Kuitenkin monesti etenkin heavy-musiikissa soitettavista riffeistä soitetaan käyttämällä vain plektran alaslyöntejä. Niinikään punk-musiikissa tämä on hyvinkin yleinen tapa soittaa ja syy siihen löytyy saundista. Alaslyönneillä pyritään raskaaseen sekä dynaamisesti tasaiseen sointiin. Vuoropikkauksessa on helposti "ilmava" ja rento sointi, jota ei kaikissa tapauksissa haeta ilmaisuun.
Tällä kurssilla käsitellään heavykommpausta.
Koska plektran ylös- ja alaslyönti ovat fyysisesti erilaiset suoritukset on niissä myös aavistuksen erilainen saundi. Pelkillä alaslyönneillä voidaan saavuttaa eri sävelten välille tismalleen samanlainen atakki, joka syntyy plektran soittaessa kielen.
Usein downpickingin haasteet ilmenevät kun tempoa nostetaan korkeahkoksi. Monesti heavy- sekä punkriffit kulkevat nopeissa tempoissa ja niissä soittaminen on haastavaa etenkin pelkillä alaslyönneillä. Niin kuin kaikessa teknisesti haastavassa soitossa myös downpickingissä on hyvä pyrkiä mahdollisimman rentoon soittoon. Jäykästi ja pakottamalla soittaen opetat vain itsesi soittamaan kuluttavasti eikä ulosantikaan ole tällöin paras mahdollinen. Aloita siis lyhyissä ja hitaissa soittopätkissä keskittyen erityisesti siihen, miltä soittaminen tuntuu. Käytä plektrakädessä mahdollisimman pientä liikettä ja pidä plektrasta kiinni rennosti. Älä annan plektran irrota kielestä noin senttimetriä enempää.
Otetaan harjoitukseksi viiden sävelen kuvio. Siinä soitetaan 16-osa nuotteja, eli neljä säveltä iskua kohden. Tämän lisäksi soitetaan toiselle metronomin iskulle yksi sävel. Tämän lisäksi aina iskulle tuleva sävel soitetaan avoimena ja kolme muuta säveltä dempaten. Tällä kurssilla käsitellään tarkemmin demppaustekniikka.
Eli aina metronomin iskulle tuleva sävel soitetaan avoimena ja kaikki muut dempataan. Muista että jokainen sävel soitetaan plektran alaslyönneillä.
Tätä sävelsarjaa voidaan pidentää myös kahden tai kolmen metronomin iskun mittaiseksi harjoitukseksi. Ideana on soittaa lyhyt pätkä säveliä hallitulla tekniikalla, jonka jälkeen pidetään muutaman iskun mittainen tauko. Tehokas harjoitussessio voi olla seuraavanlainen:
Soitetaan kahden iskun mittainen sävelsarja ja kolmannelle iskulle otetaan yksi sävel. Neljäs isku pidetään taukoa ja tämän jälkeen harjoitus toistetaan. Pidä tätä yllä minuutin ajan, jonka jälkeen tempoa nopeutetaan 5 pykälää. Voit esimerkiksi aloittaa temposta 70 ja edetä aina 100:n saakka.
Sitä mukaan kun soitto alkaa tuntumaan hallitulta voit pidentää soitettavien sävelten sarjaa esimerkiksi tahdin mittaiseksi. Ota aina väliin pieni tauko ja tärkeintä tässä on pitää soitto koko ajan rentona ja soiton rytmi mahdollisimman hyvä timessä.
Amerikkalaisen metallijätin Metallican laula-kitaristi James Hetfield on kuuluisa downpicking-taidoistaan. Hän pystyy soittamaan riffejä erittäin nopeissa tempoissa käyttäen pelkkiä alaslyöntejä ja vieläpä laulaen samaan aikaan. Tämä edellyttää vuosien harjoittelua sekä ergonomista soittotekniikkaa, jossa liikettä ja energiaa ei hukata suureen liikkeeseen.
Alla on esitetty osio Metallican kappaleesta Master of Puppets. Siinä soitetaan kaikki sävelet käyttäen plektran alaslyöntejä. Voit harjoitella riffiä tahti kerrallaan. Aseta metronomin tempo aluksi hitaaseen nopeuteen kuten 70 bpm (beats per minute). Soita riffiä yksi tahti ja seuraava tahti taukoa. Jatka tätä harjoitusta minuutin ajan ja ota käsittelyyn seuraava tahti. Vähitellen nosta tempoa viidellä pykällä ja tavoite tämän riffin kanssa on noin 115 bpm. Tällä kurssilla käsitellään tämän kappaleen soittamista.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.