Ram pam pam on suomalaisen laulajan Bessin kappale vuodelta 2022. Bess osallistui kappaleellaan Uuden Musiikin Kilpailuun, jossa hän sijoittui kolmanneksi. Ram pam pam teki elokuussa 2022 radiohistoriaa, kun teos pysytteli kotimaisten radiokanavien soitetuimpana kappaleena 19 viikkoa putkeen. Siitä muodostui ylivoimaisesti vuoden 2022 soitetuin kotimainen kappale.
Kappaleen on kirjoittanut Bess, Jonas Olsson sekä Tomi Saario. Sen tuottajina ovat toimineet Joonas Angeria sekä Joonas Parkkonen, joka tehnyt myös Rockwaylle oivallisen kitarakurssin.
Saavutuksen myötä Ram pam pam palkittiin vuoden Emma-gaalassa Vuoden striimatuimpana kotimaisena biisinä, jonka lisäksi se voitti Vuoden biisi-kategorian.
Olen tehnyt oheen kitaranuotin kappaleesta ja se on sovitettu hieman akustisen kitaran tyyliin mutta on toki soitettavissa millä tahansa kitaralla.
Kappale kulkee Em-sävellajissa ja noin 135 tempossa.
Kappaleen säkeistö kulkee neljän soinnun kierrolla. Voit käyttää soittotekniikkana sorminäppäilyä tai plektrasoittoa. Ensimmäisen tahdin sointu on Em7. Soita etusormella barreote 7. nauhalta, jonka lisäksi soita nimettömällä d-kielen 9. nauha ja keskisormella b-kielen 8. nauha.
Tällä kurssilla tutustutaan barre-otteiden soittamiseen.
Toisessa tahdissa soitetaan Gmaj7-sointu. Pidä edelleen etusormen barreote 7. nauhalla, jonka lisäksi soitetaan a-kielen 10. nauha pikkurillä ja d-kielen 9. nauha nimettömällä.
Kolmannessa tahdissa soitetaan Cmaj7. Siinä soitetaan paksuimman e-kielen 8. nauha etusormella, d-kielen 9. nauha nimettömällä, g-kielen 9. nauha pikkurillillä ja b-kielen 8. nauha keskisormella.
Neljännen tahdin lopussa soitetaan Bm7, jonka voit soittaa pelkällä etusormen barreotteella.
Bridge on lyhyt väliosa säkeistön ja kertosäkeen välissä. Tässä on osiossa käytännössä samat soinnut kuin säkeistössäkin mutta laulun melodia saa sen kuulostamaan hyvin erilaiselta. Sovitin tähän osioon niin sointujen bassosävelet kuin osan laulumelodiastakin. Tähän toimii hyvin sorminäppäilytekniikka. Voit tutustua siihen tarkemmin tällä kurssilla.
Soita osio neljän sävelen osissa. Annan kunkin sävelen soida toistensa päälle, jolloin soinnista tulee miellyttävän kuuloinen. Soita ensimmäinen sävel näppäilykäden peukalolla, toinen etusormella, kolmas keskisormella ja neljäs taas etusormella. Voit totutella tähän liikkeeseen pelkästään soittamalla osion neljää ensimmäistä säveltä, jotka ovat kaikki soitettu vapailta kieliltä.
Kertosäkeistö käyttää edelleen samaa sointukiertoa mutta niin, että soinnut ovat soitettu eri muodoissa.
Ensimmäinen sointu on hyvin yleinen Em-sointu, jossa voit soittaa a-kielen 2. nauhan keskisormella ja d-kielen 2. nauhan nimettömällä.
Toisessa tahdissa on G, jossa soitetaan paksuimman e-kielen 3. nauha keskisormella, a-kielen 2. nauha etusormella, b-kielen 3. nauha nimettömällä ja ohuimman e-kielen 3. nauha pikkurillillä.
Kolmas sointu on Cadd9, joka soitetaan samoilla sormilla kuin edellinen G, mutta siinä siirretään keski- ja etusormi kahdelta paksuimmalta kieleltä a- ja d-kielelle.
Viimeisessä tahdissa soitetaan Bsus4, jossa soitetaan a-kielen 2. nauha etusormella, d-kielen 4. nauha nimettömällä ja g-kielen 4. nauha pikkurillillä. Anna näiden sävelten lisäksi kahden ohuimman kielen soida avoimena.
Soittotekniikkana tässä on harjakomppaus, johon voit tutustua tällä kurssilla.
Ylläolevaan tabiin on merkitty plektransuunnat, joita noudattamalla saat tasaisen plektrakäden liikkeen. Kun omaksut tämän soittotekniikan, soittaminen tuntuu ja kuulostaa rennolta ja se vie hienosti kappaletta eteenpäin.
Tässä osiossa käytetään kahta sointua, jotka ovat A5 ja B5. Voit soittaa A5:ssa kummatkin sävelet 2. nauhalta etusormen puolibarreotteella. B5:ssä soita a-kielen 2. nauha etusormella, d-kielen 4. nauha nimettömällä ja g-kielen 4. nauha pikkurillillä.
Rytminä tässä on käytössä niin sanottu takapotku, jossa sointu soitetaan tahdin iskujen väliin. Kuuntele äänitteestä miten soinnut sijoittuvat suhteessa metronomiin ja voit jäljitellä rytmin siitä tehokkaasti. Voit myös polkea jalalla tahdiniskuja ja soittaa soinnut näiden iskujen väliin. Pyri pitämään soinnut lyhyinä niin, etteivät ne soi toisiinsa kiinni. Näin rytmistä saadaan tehokkaamman kuuloinen.
Hyviä soittohetkiä!
-Samuli
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.