Legendaarisen Pink Floyd -bändin kitaristi ja keulahahmo David Gilmour on kitaramaailman suurimpia soundiesteetikkoja, jolla on myös lavalla useampi tusina efektipedaaleja mukanaan.
Itse asiassa Gilmour oli jo 1970-luvulla käyttänyt sellaisia pedaalilautojen kytkentätapoja, joita nykypäivänä kutsutaan efektilooppereiksi. Efektiloopperi mahdollistaa sitä, että saa yhdellä jalkakytkimellä esiohjelmoituja efektiketjuja päälle ja pois. Signaali kulkee tämän ansiosta aina vain näiden efektien läpi, jotka ovat valitussa ketjussa, vaikka laudalla olisi tarjolla paljon isompi määrä pedaaleja.
Vaikka David Gilmourin efektiketjut ovat aina eläneet ja muuttuneet ajan ja tarpeen mukaan, pohjautuu Gilmourin soundi itse asiassa vain kolmeen-neljään palikkaan, joista Big Muff -tyylinen särö, flangeri (tai chorus) ja laadukas ja lämmin echo/delay ovat ne tärkeimmät.
Rockway-kurssissa “In the Style of David Gilmour” Petri Havukainen avaa brittiläisen kitaravelhon soundin salaisuuksia ja legendan soittotekniikkaa.
Jos haluat tietää enemmän David Gilmourin soundeista ja käyttämistä laitteista, kannattaa myös lukea Kimmo Aroluoman erinomainen blogijuttu.
Muutama vuosi sitten italiaisten efekti- ja vahvistinbrändien Baronin ja Guruksen pomot päättivät yhdistää voimansa Foxgear-brändin alla. Baroni ja Gurus jatkavat edelleen hyvin laadukkaiden Italiassa tehtyjen vahvistimien ja efektien kanssa, kun taas Foxgear-tuotteet tehdään Kiinassa italialaisen suunnittelun mukaisesti.
Koska kyseessä on italialainen yritys, Foxgear-efekteissä myös visuaalinen näkökulma on näyttävästi esillä. Pedaalien värikäs etulevy on muovia, joka on taustavalaistettu ledeillä aina, kun pedaali on liitetty virtalähteeseen. Muovikannen ansiosta nämä Foxgear-pedaalit ovat myös mukavan kevyitä, mikä ilahduttaa varmasti itse roudaavia muusikoita.
Foxgearin efektejä tuo maahan pohjanmaalainen yritys Nordsound.
Foxgear on laittanut Muffin-säröpedaalin lisänimen “Gilmourish Russian Muff Distortion”, koska juuri tästä on kyse. Foxgearin Muffin perustuu vanhaan Sovtek Big Muffiin, jolla oli US-versiota paksumpi, mutta dynaamisempi soundi.
Foxgear Muffin kuulostaa erittäin kermaiselta ja lämpimältä, ja pedaali puhdistautuu myös hyvin kitaran volume-säätimellä. Muffin onnistuu kuulostamaan Gilmour-tyyliseltä ilman, että käyttäjä joutuisi suurella vaivalla etsimään pedaalin potikoille ne “oikeat” asennot.
Foxgear Maitresse on sarjan flanger-pedaali, joka tähtää mahdollisimman lämpimään 60- ja 70-luvun soundiin. Sana “maitresse” (emäntä) on ranskaa ja sen englantilainen vastine on “mistress”. Ei tarvitse olla suuri tietäjää tajuta, että Foxgear Maitressen esikuvana on toiminnut Electro-Harmonixin Electric Mistress, joka taas on se flanger-pedaali monen Police- ja Pink Floyd -biisin takana.
Foxgear Maitresse on sellainen pedaali, josta on käytännössä mahdotonta löytää huonoja soundeja. Maitresse kattaa suvereenisti koko flangerille tyypillistä äänimaisemaa – hitaasta “lentokoneesta” pienen vatkauksen kautta leslie-tyylliseen meininkiin.
Foxgearin Echosex Baby on analoginen delay-pedaali, joka on suositun Gurus Echosexin kompaktimpi ja edullisempi versio. Molemmat taas tuovat legendaarisen Binson Echorec Baby -laitteen analogista putkisoundia nykypäivään. Alkuperäisen Echorecin tunnetuin käyttäjä oli – David Gilmourin lisäksi – The Shadows -bändin Hank Marvin, mikä tekee tästä Foxgear-pedaalista myös hyvin mielenkiintoisen rautalankakitaristeille.
Foxgear Echosex Babyn etuvahvistin pohjautuu A-luokan FET-kytkentään, minkä ansiosta pedaali käyttäytyy saturaation osalta erittäin putkimaisesti.
Tästä Foxgear-efektistä löytyy viisi säädintä:
• TIME-säätimellä säädetään Echosexin viiveaikaa (60-780 ms)
• REPEATS-nuppi säätää toistojen lukumäärää yhdestä loppumattomaan itseoskilaattioon
• TONE on toistojen sävysäädin
• AGE säätää kuinka tasaisesti virtuaalinen “äänirumpu” kulkee – kello seitsemästä kello 12:een kuvaan astuu mieto modulaatio, kun taas suuremmat AGE-asennot lisäävät satunnaisia, mutta mietoja, hyppyjä äänenkorkeudessa
• LEVEL taas on toistojen volume-säädin
Myös Foxgearin Echosex Baby on erittäin hyvältä kuulostava efektipedaali. Tämän pedaalin delay-soundi ei koskaan vaikuta päälle liimattuna, vaan sen toistoista tulee ikäänkuin luonnollinen osa kitaran kokonaissoundista.
Ei ole siis ihme, että Foxgearin Echosex Baby on löytänyt tiensä David Gilmourin omaan efektilautaan, mutta sen lisäksi myös mm. Guy Prattin (Pink Floyd) ja Steve Lukatherin (Toto) efektiarsenaaliin.
Kirjoittaja: Martin Berka
Martin Berka on kokenut pitkän linjan muusikko ja musiikkitoimittaja. Rockwayn blogista löydät muun muassa Berkan oppaita ja katsauksia klassikkosoittimista uusiin huippumusiikkitarvikkeisiin!