Omalla musiikin- ja kitaransoitonopettajanurallani kenties yleisin ongelma oppilaiden keskuudessa on soittoinnostuksen katoaminen. Tämä saattaa ilmetä myös niin, ettei opiskelija ole koskaan edes löytänyt kunnon motivaatiota treenaamiseen. Jossain tapauksissa soittaminen on lähtenyt innokkaasti käyntiin mutta vähitellen motivaatio on kadonnut ja sen takaisinlöytämiseen olisi halua mutta johon ei löydy keinoja.
Kunkin soittajan innostus lähtee aina henkilökohtaisista tekijöistä, jonka kadotessa kenenkään ulkopuolisen on haastava löytää siihen uusia virikkeitä. Silti on olemassa joitain yleispäteviä asioita, jotka varmasti toimivat oivallisina motivaattoreina aivan kaikille. Lopulta soittamisen kuuluisi olla ihannetilanteessa aina hauskaa ja niin mielekästä tekemistä, että sen asettaa monen muun asian edelle.
Monella soittajalla saattaa soittovuosien kuluessa unohtua se kipinä, joka sai alkujaan hänet tarttumaan kitaraan. Soittamisesta muodostuu kuin varkain rutiininomainen velvoite, josta on ilo kadonnut. Soitetaan samoja kappaleita ja harjoituksia kuukaudesta toiseen ja kynnys tarttua soittameen kasvaa koko ajan.
Mikäli löydät itsesi tämänkaltaisesta tilanteesta voit muistella, mikä sai sinut alunperin tarttumaan soittameen. Treenaamisessa saa vaalia sisäistä pikkulasta, joka on viattoman innostunut tekemisestään. Omalla kohdallani muistan elävästi, minkälaisen tunteen sain kun katsoin 80-luvun lopulla suurten rockbändien konsertteja TV:stä. Soittajat olivat kuin yli-ihmisiä ja haaveilin voivani olla joskus samankaltainen. Tämä oli syy, joka sai minut innostumaan soittamisesta. Pyrin edelleen tietoisesti pitämään kiinni tästä innostuksen tunteesta, joka onnistuu kun asian muistaa tarpeeksi usein.
Innostus syveni alkuvuosien aikana kun pääsin sisälle syvemmin kitaran maailmaan. Eddie Van Halen oli suurin sankarini ja muistan kuinka hänen soolojensa ja kappaleidensa harjoittelu tuntui valtavan kiinnostavalta. Tietyllä tapaa myös omien idolien vaaliminen pitää omaa soittointoa yllä ja musiikista ei muodostu liian arkista. Voit estoitta fanittaa suosikkiartistejasi ja anna heidän pitää musiikillisen liekkisi yllä.
Itse harjoittelussa suurin motivaation lähde lajista riippumatta on se, että huomaat työsi tuottavan tuloksia. Kun sinulla on visio siitä, minkälaiseksi soittajaksi haluat tulla tai haluat oppia soittamaan jonkin tietyn kappaleen, antaa tämä selkeän suunnan myös harjoittelulle. Älä harjoittele asioita vain sen vuoksi, että olet kuullut, että niitä kannattaa harjoitella. Tiedosta aina, miksi harjoittelet jotakin asiaa. Tämän asian kuuluu aina tähdätä jotakin tavoitetta kohti.
Lue tästä kirjoituksesta syvemmin miten harjoittelu kannattaa suunnitella.
Kun harjoittelu on määrätietoista ja säännöllistä tulisi taitojen karttua hyvinkin nopealla syklillä. Itse pyrin joka ikisen treenihetken myötä kehittymään edes aivan vähän. Kyse voi olla jostain aivan pienestä harjoitteesta, joka puolen tunnin työstämisen jälkeen sujuu hieman paremmin kuin aiemmin. Kun huomaat, että treenaus tuottaa tulosta, ei mikään ole motivoivampaa ja tämä taas kannustaa harjoittelemaan lisää.
Kun olet kehittänyt harjoittelullesi tavoitteen määrittää se lähes itsestään harjoittelun sisällön. Voit aluksi miettiä suuren tavoitteen kuten esimerkiksi minkälainen kitaristi haluat olla. Mikäli vastaus on vaikkapa se, että haluat tulla hyvät blueskitaristiksi, voit tämän jälkeen miettiä, mitä asioita vaaditaan ollakseen hyvä blueskitaristi. Näistä asioista muodostetaan välitavoitteita, joiden saavuttaminen on lyhyemmän aikavälin tavoite.
Esimerkkinä blueskitaristin tulee hallita 12:sta tahdin blueskierron säestäminen eri sävellajeissa. Tässä on heti oivallinen treenauksen kohde, jolloin voit aluksi opiskella blueskierron rakenteen sekä siihen tarvittavat soinnut. Tämä kierto voidaan säestää erilaisilla soittotekniikoilla, joiden opettelu on toinen treenauksen kohde.
Tällä kurssilla perehdytään bluesin alkeisiin.
Blueskitaristin tulee myös osata hieman soittaa sooloa blueskierron päälle ja tätä varten sinun tulee hallita bluesasteikko ja sen käyttäminen. Siinä siis taas uusi treenaamisen kohde kaikkine sovelluksineen. Kaiken tämän lisäksi on hyvä myös soittaa tunnettuja tämän tyylisuunnan kappaleita ja suurien kitaristien teoksia, jotka johdattelevat sinut tyylillisen estetiikan pariin.
Omalla kohdallani valtavaa innostusta tarjoaa se, että musiikin opiskelussa ei koskaan tule valmista. Itse helposti jämähdän samojen tuttujen harjoitusten pariin, joita olen vuosia pyöritellyt. Nämä harjoitukset ovat toki oivallisia pitämään yllä soittotasoa ja hiomaan teknistä osaamista. Kuitenkin se saattaa toisinaan alkaa tuntumaan puisevalta, jolloin esimerkiksi jonkin uuden soolon kimppuun tarttuminen tuntuu todella kiinnostavalta.
Voit ottaa esimerkiksi jonkin lyhyen likin tai harjoitteen jostain itsellesi vieraasta musiikin tyylistä. Mikäli olet paatunut rocksoittaja voit löytää uuttaa virikettä harjoittelemalla muutaman tyypillisen countrylikin. Muista, että uusien asioiden oppiminen ei koskaan ole haitallista. Voit yllättäen löytääkin toisen tyylisuunnan asioista uusia värejä omaan soittoosi. Itse käytän paljon countryvivahteisia ideoita rocksoitossa.
Musiikki on yleensä vaikuttavimmillaan livenä koettuna. Älä siis jämähdä kotiin yksin kitarasi kanssa vaan käy keikoilla. Kun tiukkaan yhteissoittoon hiottu ammattimainen bändi pääsee vauhtiin, sen energia vaikuttaa kuulijaan syvästi ja saat siitä takuulla uutta pontta omaan harjoitteluun. Myös muiden soittajien kuuntelu antaa omaan soittamiseen uutta näkökulmaa.
Edelleen itse keikoilla käydessäni saatan analysoida, miten lavalla oleva kitaristi hoitaa hommansa ja minkälaisia soittosaundia hän käyttää ja minkälaisia musiikillisia päätöksiä hän tekee. Muistan monet kerrat keikan jälkeen tajunneeni toisen kitaristin kautta asioita omasta soitostani, joita en olisi oivaltanut vain kotona ollessani.
Toisinaan jopa hetkellinen alemmuuskompleksi on johtanut innokkaampaan harjoitteluun. Jokainen soittaja törmää tilanteeseen, jossa kohtaa vaikkapa keikalla käydessään itseään taitavampaan soittajaan. Älä anna tämän kuitenkaan lannistaa vaan anna sen kannustaa itseäsi treenaamaan enemmän. Saatat jopa huomata, että sinun täytyy keskittyä harjoittelussa enemmän johonkin toiseen asiaan. Silti tärkeintä on muistaa, että musiikki ei ole kilpailu ja kyse ei ole siitä, kuka on parempi. Musiikki on tunteiden ilmaisua ja harjoittele asioita, jotka tukevat sinua parhaiten tässä asiassa.
Internet on täynnä tätä nykyä erinäisistä kitaransoittoon liittyvästä opetusmateriaalista. Itselleni yhtenä innostavimpana asiana olen kokenut aivan soittouran alusta saakka ammattisoittajien tekemien opetusvideoiden katselun. Ollessani lapsi ei vielä ollut internetiä, jolloin opetusvideot julkaistiin vhs-muodossa. Ne tulikin kulutettua loppuun ja niitä vaihdeltiin ystävien kesken. Tätä nykyä opetusmateriaali on lähinnä digitaalisessa muodossa ja sen saatavuuskin on helpottunut.
Perehdy siihen, ketkä soittajat edustavat sinua kiinnostavan genren parhaimmistoa ja etsi, löytyykö heiltä opetusmateriaalia netistä. Varmuudella voin todeta, että jokaiseen musiikin genreen löytyy nykyään opetusmateriaalia. Itseään paremmilta voi aina oppia ja anna heidän viedä omaa soittoasi eteenpäin.
Myös soittoklinikat ovat nykyään melko yleisiä. Nämä ovat livenä tapahtuvia tapahtumia, joissa soittaja pitää musiikin siivittämän opetustuokion yleisölle. Kyseessä on mahtava tilaisuus, joka voi samalla niin innostava kuin opettavakin.
Olen opettajana huomannut, että moni oppilaani ei juurikaan kuuntele musiikkia. Jos kuitenkin on opiskelemassa soittamisesta eli musiikkia on hyvin tärkeää myös kuunnella sitä. Mikäli olet asiasta innostunut tulee musiikin kuuntelu yleensä itsestään selvyytenä. Monessa tapauksessa innostus ryhtyä opiskelemaan soittamista lähtee nimenomaan siitä, että haluaa soittaa lempikappaleitaan.
Mikäli näin ei ole voit miettiä, minkälainen musiikki sinua puhuttelee. Onneksi musiikin löytäminen on mykyään helppoa niin voit tutkia, mitkä kappaleet koet läheisiksi. Voit ottaa niistä tavoitteen soitonharjoitteluusi opettelemalla soittamaan jonkin näistä kappaleista. Älä ajattele niiden olevan liian vaikeita, sillä jokainen soittaja lähtee opiskelemaan soittamista samasta pisteestä; ilman taitoa. Monen kappaleen voi soittaa hieman helpotetulla versiolla ja taitojen karttuessa voit lisätä uusia kierroksia soittamiseesi.
Musiikki on monessa tapauksessa tarkoitettu yhdessä koettavaksi. Toki se voi olla myös täysin oma ja intiimi kokemus, jolloin sitä ei ole pakko jakaa muiden kanssa. Kuitenkin jos sinulla on ystäviä, jotka jakavat saman innostuksen, on sinulla joku, jonka kanssa keskustella aiheesta. Jo se tekee soittamisesta mukavampaa, kun voit jakaa kokemuksia jonkun toisen kanssa, joka on samassa tilanteessa.
Myös keikoilla käyminen ystävien kanssa on avartavaa, kun kaksi eri ihmistä voi kokea saman keikan eri tavoin. Tästä keskusteleminen voi olla inspiroivaa oman soittamisen kannalta. Saatat saada näkökulmia, joita et itse tulisi ajatelleeksi ja joita voit soveltaa omaan musiikkiisi. Tämä voi olla kokemus esimerkiksi soittosaundista tai vaikkapa lavaesiintymisestä.
Yksi perinteinen muoto kokea musiikkia yhdessä on soittaminen yhtyeessä. Bändisoitto ei välttämättä ole kaikkien soittajien tavoitteena mutta itse olen saanut siitä valtavasti kokemuksia, joita en muuten olisi voinut saada. Uskon, että yhtyesoitto ja keikkailu on muokannut minua soittajana kaikkein eniten. Esiintyessä usein huomaa, miten treenaus tuottaa tuloksia ja se myös kertoo, mitä tulisi harjoitella lisää.
Viimeisenä aiheena otan esiin musiikin säveltämisen. Mikäli aihe tuntuu vieraalta, voit tutustua siihen tällä kurssilla: https://app.rockway.fi/content/course/483
Säveltäminen voi sanana kuulostaa monelle vaikeasti lähestyttävältä. Älä kuitenkaan takerru tähän vaan voit säveltää kappaleen jopa vain yhdelläkin soinnulla. Ihmisellä on luontainen tarve luoda jotain uutta ja kappaleiden kirjoittaminen on mitä oivallisin tapa ilmaista itseään ja olla luova. Säveltäminen on enemmänkin mielikuvituksen toteuttamista kuin soittotaidon ilmentämistä. Monet maailman tunnetuimmista hiteistä on hyvinkin yksinkertaisia ja voivat sisältää vain muutaman soinnun.
Voit opiskella lisää kappaleiden kirjoittamista tällä kurssilla.
-Samuli
Lue myös: Perinteinen lähiopetus vs. itsenäinen verkko-opiskelu
Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.