Takaisin Blogisivulle
Ensimmäinen keikka - mistä ja miten?

Ensimmäinen keikka - mistä ja miten?

February 8, 2023
Kirjoittanut
Samuli
Federley
Samulin blog
Yleinen
Takaisin Blogisivulle

Ensimmäinen keikka - mistä ja miten?

February 8, 2023
Kirjoittanut
Samuli
Federley

Ensimmäinen keikka - mistä ja miten?

Monella muusikolla on haaveissa päästä esiintymään elävän yleisön eteen. Se on monelle yhtyeelle pääasiallinen tekemisen tarkoitus ja sitä varten harjoitellaan treenikämpällä kiivaasti. Livenä koettu musiikin tarjoama tunne on parhaimmillaan hyvin väkevä kokemus niin kuulijalle kuin soittajallekin. Keikkailu voi olla myös toisille itsensä ylittämistä tai kehittämistä, josta jää muistoja lopuksi ikää.

Miten keikkoja voi hankkia ja mitä keikkojen soittaminen edellyttää? Avaan tätä aihetta kirjoituksessani omakohtaisen kokemuksen kautta. Siitä voi soveltaa vinkkejä aivan vasta-alkajille missä ikäryhmässä tahansa kuin ammattimaisesti soittavillekin muusikoille.

Olen soittanut keikkoja nyt reilun 30 vuoden ajan ja olen monessa yhteydessä toiminut itse keikkamyyjänä joko itselleni tai bändilleni. Kokemusta on kertynyt niin kotimaassa kuin ulkomaillakin esiintymisestä ja oli lokaatio mikä tahansa, keikkailussa aina pätee tietyt lainalaisuudet.

Ensimmäinen keikka

Aloitin soittourani melko nuorena noin kymmenen vanhana. Soittaminen alkoi saman tien bänditoimintana kouluni pommisuojassa ja samalla kun harjoittelimme yhtyesoittoa, harjoittelin myös oman instrumenttini eli kitaran soittoa. Bändiä varten ei tarvitse olla "valmis" soittaja, pääasia on, että muut yhtyeen jäsenet ovat suunnilleen samantasoisia kanssasi.

Itselleni yhtyesoitto on aina määritellyt sen, mikä on omakohtaisessa harjoittelussa tärkeää. Kun soittaa yhtyeessä määrittyy pian hyvin tarkasti se, mitä kitaristilta edellytetään soittaakseen bändissä. Bändisoitto on siis mitä oivallisin ympäristö koulia itseään soittajana sekä ryhmätyöskentelijänä.

Kun noin vuoden harjoittelun jälkeen bändilläni alkoi olla muutama kappale hyvin kasassa pääsimme esiintymään ala-asteen kevätjuhlaan. Tilanne oli ikimuistoinen; jännitys oli valtava ja yleisöä noin 600 henkeä. Kokemus oli sen verran huikea, että esiintymään piti päästä uudestaan.

Yläasteella yhtyeemme taso nousi valtavasti kunkin soittajan henkilökohtaisen osaamisen karttumisen myötä. Ilmaisimme koulun rehtorille sekä musiikinopettajalle halumme päästä esiintymään jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen. Tilaisuuksia alkoikin tulla runsaasti ja esiinnyimme aamunavauksissa, joulu- ja kevätjuhlissa, kirkkotilaisuuksissa, diskoissa ja kaikkialla mihin mahdollisuus urkeni.

Tämä oli jälkikäteen ajateltuna valtavan tärkeää esiintymisen harjoittelua tulevaisuutta varten. Katselimme innoissamme mm. Metallican ja Guns n Rosesin keikkataltiointeja ja otimme niistä mallia lavaesiintymistä varten. Filmasimme myös omia keikkojamme ja harjoituksiamme niin promootiotarkoitusta varten kuin myös itseanalysointia varten. Teen tätä edelleenkin ja siitä on ollut valtava apu oman lavashow'n kehittämisessä.

Tutkimusten mukaan keikalla käyvä ihminen poimii lavalta tulevasta informaatiosta silmillään noin 70% ja loput korvillaan. Toki nämä luvut ovat vain suuntaa-antavia mutta ihminen on vahvasti visuaalisesti hahmottava olento, jolle usein kunnon lavashow'n näkeminen on tärkeämpää kuin tarkasti soitetun musiikin kuunteleminen. Jos bändillä on erittäin energinen ja viihdyttävä esiintyminen voi musiikki jäädä jopa toissijaiseksi. Toki keikka on kokonaisvaltainen kokemus, jossa kuulijaa kokee sen kaikilla aisteillaan, mutta haluan tässä korostaa live-esiintymisen tärkeyttä. Panostakaa siihen!

Seuraava taso

Yläasteen jälkeen siirryin Vaskivuoren musiikkilukioon, jossa koko toiminta sai astetta ammattimaisemman otteen. Olin tässä vaiheessa opiskellut kitaransoittoa Oulunkylän Pop&Jazz Konservatoriossa jo muutaman vuoden. Olin siellä ilmoittautunut bändikurssille, jossa yhtye oli koottu opiston opiskelijoista. Bändiopettajamme oli mitä mainioin Vellu Halkosalmi, joka luotsasi yhtyettä varmasti eteenpäin. Teimme demoja ja esiinnyimme opiston konserteissa. Toisinaan Vellu järjesti meille keikkoja myös koulun ulkopuolelle ja kerran esiinnyimme minifestivaalilla yhdessä Rasmuksen ja Pepe Willbergin kanssa. Kävimme myös kilpailemassa legendaarisessa Ääni ja Vimma-bändikisassa. Sijoituimme kilpailussa toiseksi ja pääsimme Tavastialle esiintymään sekä äänittämään neljän kappaleen ep:n.

Samaan aikaan perustin lukiossa uusien ystävieni kanssa bändin. Treenasimme aina kuin mahdollista eli lähes päivittäin. Pääsimme äänittämään demoja koulun studiossa ja esiinnymme kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa. Kun on itse aktiivinen niin keikkoja kyllä löytyy. Kerroimme bändistämme koulun rehtorille ja hän halusi auttaa meitä. Hänen avullaan pääsimme esiintymään erinäisten firmojen tilaisuuksiin ja soitimme tietenkin koulun juhlissa sekä vanhojen tansseissakin.

Yksi tärkeimmistä seikoista keikkailussa on hyvät suhteet. Niitä voi luoda olemalla itse aktiivinen ja tarjoamalla itseään moniin eri tilaisuuksiin. Soitin myös lukiossa vuotta vanhempien opiskelijoiden bändissä, joiden kautta avautui tilaisuus päästä soittamaan Sibelius Akatemian järjestämälle jazz-festivaalille.

Ajatukseni on aina ollut, että pyrin soittamaan lähes mitä tyyliä vain ja missä tahansa tilaisuudessa. Koskaan ei tiedä, kuka yleisössä on ja esiintymiset voivat poikia lisää keikkoja. Monesti onkin käynyt niin, että keikan jälkeen joku yleisöstä on tullut pyytämään minua soittamaan johonkin toiseen tilaisuuteen. Olen esiintynyt niin häissä kuin hautajaisissakin, tanssikeikoilla, laivaristeilyillä, klubeilla, festivaaleilla jne.

Keikkojen myynti alkaa

Lukiosta valmistuttuani alkoi keikkamuusikon uralla uusi vaihe. Tähän mennessä keikkojen järjestämisessä olimme saaneet paljon apua koulujen henkilökunnalta. Aloitin opintoni Ammattikorkeakoulussa ja tiet erkanivat vanhojen bändikavereiden kanssa.

Halusin tässä vaiheessa perustaa vakavasti otettavan oman yhtyeen ja minulla alkoi olla visiota siitä, minkälaista musiikkia halusin soittaa. Etsin soittokavereita jättämällä ilmoituksia koulun ilmoitustaululle sekä muusikoiden.net sivustolle. Sivustolta löytyy oivallinen wanted-palsta, jolla voit hakea bändikavereita ja itse ilmaista halusi soittaa yhtyeessä. Siellä myös voi ilmoittaa oman bändinsä olevan halukas keikkailemaan ja siellä niin ikään etsitään bändejä keikoille. Internetissä ja esim. Facebookissa on paljon palstoja ja sivustoja, joissa voi hakea keikkoja. Toisinaan bändit hakevat muita yhtyeitä yhteiskeikoille, jotka ovat hyviä tilaisuuksia verkostoitua muiden soittajien kanssa.

Pian löysinkin päteviä soittajia omaan bändiini ja samaan aikaan löysin tieni valmiiseen bändiin, joka oli kitaristia vaille. Tällä bändillä oli pohjatyö sikäli valmiiksi tehty, että pääsimme keikoille melko pian. Kyseessä olivat lähinnä baarikeikat, joilta sai jo vähän palkkaakin. Moni ravintola ottaa bändejä mielellään esiintymään joko ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan. Keikkailun alussa kannattaa ottaa kaikki tilaisuudet vastaan mitä tarjotaan. Käy ilmaisilla keikoilla harjoittelemassa keikkailua. Moni keikkapaikka myös järjestää bändikatselmuksia, joihin pääsevät aloittelevat bändit soittamaan hyvillä lavoilla pätevien ääni- ja valoteknikoiden kanssa.

Oman bändini kanssa tiedostimme, että tuntemattoman bändin on vaikea päästä keikoilla. Saadakseen nimeä on oltava ääninäytteitä yhtyeen musiikista, hyvä saateteksti keikanhakua varten sekä laadukkaita valokuvia bändistä. Myös videotiedostot ovat hyviä mutta promoottorit tekevät usein päätöksen buukata bändi hyvin nopeasti ja heillä ei ole aikaa katsoa pitkiä videoita tai lukea usean sivun mittaisia saatetekstejä.

Niinpä harjoiteltuamme bändimme tiukaksi yksiköksi äänitimme demon, jolla voisimme myydä yhtyettämme keikoille. Pääsimme esiintymään joillekin Ammattikorkeakoulun järjestämälle keikalle, joilla puitteet olivat sen verran hyvännäköiset, että filmasimme myös keikat promootiotarkoitusta varten.

Kun ep oli valmis, painoimme niitä useita kappaleita ja lähdimme kiertämään Helsingin keikkapaikkoja ja baareja tarjoten yhtyettämme niillä soittamaan. Ep vakuutti, valokuvilla annoimme kuvan bändin yleisilmeestä ja selkeällä ja ytimekkäällä saatekirjeellä kerroimme keitä olimme. Yhtyeen on hyvä olla tietoinen siitä, minkä tyylinen asiakaskunta ravintolassa on, mihin yhtyettä tarjotaan.

Työ tuotti tulosta ja pääsimme keikoille. Suurin anti näissä oli se, että tapasimme niillä myös muita muusikoita ja lähdimme myös toisten bändien kanssa yhteiskeikoille. Niillä oli aina enemmän yleisöä ja keikkaa tarjoutui myös muiden yhtyeiden kautta. Tässä taas verkostoituminen tuotti tulosta. Kävin myös katsomassa muiden keikkoja ja mikäli pidin bändistä, kysyin rohkeasti heiltä, voisimme joskus tehdä yhdessä keikkaa.

Keikansaantia myös auttaa, mikäli bändillä on oma äänentoisto eli PA-laitteisto. Kaikilla keikkapaikoilla ei sellaista välttämättä ole, joten oma kannattaa hankkia.

Toiminta laajenee

Keikkailun makuun päästyämme halusimme laajentaa toimintaympäristöämme muihin kaupunkeihin. Lähdin etsimään internetin kautta baareja tai muita paikkoja, joissa bändit käyvät soittamassa. Hyvä sivusto tähän on mm. buukkaa-bandi.fi. Siellä voit katsella missä paikoissa muut bändit ovat käyneet soittamassa tai etsiä paikkakuntien mukaan niillä sijaitsevia baareja sekä muita esiintymistiloja. Voit myös selata muita sivustoja, joilla bändit ilmoittelevat keikoistaan ja katsoa, minkälaisissa paikoissa he käyvät.

Kun keikkamyyntiä hoidetaan etänä on entistäkin tärkeämpää, että myyntimateriaali on ytimekästä ja vaikuttavaa. Voit luoda sähköpostin, jossa kerrot selkeästi keitä bändissä on, minkä tyylistä musiikkia soitatte sekä mikä on hintapyyntönne. Ei kannata hinnoitella itseään yläkanttiin mutta ilmaiseksikaan ei tarvitse töitä tehdä. Jossain määrin on äärimmäisen tärkeää tehdä promootiotyötä, jossa suurin arvo on bändin nimen levittämisellä eikä niinkään palkan saamisessa.

Lähetä hyvin suunniteltu email keikkapaikan päällikölle tai artisti-vastaavalle. Usein viesteihin ei saa vastausta, jolloin voit lähettää sen uudelleen ja soita perään viikon tai parin päästä. Minulle on eräs promoottori kertonut, etteivät he buukkaa bändejä lainkaan emailin perusteella. Keikan sopiminen kyseiseen paikkaan tapahtuu puhelimitse, jonka vuoksi perään soittaminen on tärkeää. Toisinaan paikan pitäjä saattaa haluta sopia keikan kasvotusten, jolloin sovi hänen kanssaan tapaaminen, jolloin voitte hoitaa asian.

Toisinaan kun itse päädyn paikkaan, joka näyttää hyvältä keikkailun suhteen, saatan saman tien suunnittelematta kysäistä paikan henkilökunnalta, onko minulla mahdollista päästä sinne esiintymään. Keikkaa harvoin tässä hetimmiten sovitaan mutta silloin he ovat nähneet minut ja todenneet asiallisesti käyttäytyvästi. Kysyn emailia, johon voin lähettää materiaalini ja puhelinnumeroa, johon voi jälkeenpäin soittaa. Mieleen tulee muutamiakin kertoja, kun tämä on poikinut keikan.

Monissa paikoissa voi olla sopimuksena, että ensimmäisellä kerralla soitetaan ilmainen näytekeikka ja mikäli tunnelma on hyvä ja yleisöä riittää niin seuraavalla kerralla keikasta maksetaan palkkaa. Keikkailu on kuitenkin aina keikkapaikan kanssa tehtävää yhteistä bisnestoimintaa. Bändi houkuttelee paikalle maksavia asiakkaita ja tästä työstä bändille maksetaan. Mikäli asiakkaita ei tule, bändi ei ole tarpeeksi vetovoimainen. Tämän vuoksi onkin äärimmäisen tärkeää ymmärtää promootion tärkeys.

Promootio

Keikan saaminen on yksi asia, mutta on toinen asia saada sinne yleisöä. Ja mikäli yleisöä ilmaantuu heidät täytyy saada lähtemään keikalta tyytyväisenä. Musiikin maailmassa ei kannata nojata siihen, että sinut pyydetään kotoa keikalle tai että muut hoitavat keikan mainostuksen ja että yleisö kyllä löytää paikalle. On parempi opiskella tekemään tämä itse ja sillä myös samalla näytät keikkapaikan henkilökunnalle, että olet tosissasi ja osaat hommasi.

Kun keikkapäivämäärä on lyöty lukkoon, vie keikkapaikalle julisteita noin kuukausi ennen keikkaa. Julisteet ovat bändille todella tärkeä mainostamisen keino. Suunnittele siis mielenkiinnon herättävä selkeä juliste, joka kuvastaa bändin musiikkia. Usein keikkapaikat ovat hämäriä tiloja, joiden seinille julisteet liimataan. Ei siis kannata käyttää julisteessa paljon mustaa väriä, se vain hukkuu tilan hämäryyteen. Käytä teksteissä kirkkaita värejä ja selkeää kuvaa bändistä, joka henkii yhtyeen musiikkityyliä.

Tämän jälkeen voit ilmoittaa tulevasta keikasta kaikille tutuille ja ystävillesi. Mitä enemmän saat ihmisiä keikalle, sen tyytyväisempiä paikan pitäjät ovat. Monella kaupungilla on oma FB-svu, joilla voi ilmoittaa paikkakunnalla tapahtuvista keikoista. Voit ottaa paikallislehtiin yhtyettä, joissa on usein meno-palsta, jolla kerrotaan viikonloppuna tulevista keikoista.

Voit luoda keikasta sosiaaliseen mediaan tapahtuman, jota kautta kutsut keikalle ihmisiä. Jaa tapahtumaan kuvia ja materiaalia bändistä ja tee tapahtumasta houkutteleva.

Sosiaalinen media on tätä nykyä valtavan tärkeä tekijä keikkojen hankinnassa. Erään keikkani saamisen perusteena oli riittävä seuraajamäärä Facebookissa. Tämä ei ole tietenkään yhteydessä siihen, että kaikki seuraajat tulevat keikalle mutta antaa kuvan siitä, kuinka suosittu esiintyjä on. Panosta yhtyeesi näyttävyyteen kaikissa mahdollisissa yhteyksissä. Julkaise ainoastaan hyviä kuvia ja videoita. Pidä yllä hyvää henkeä postauksissasi ja ole aktiivisessa vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa.

Eräälle keikallemme, jonka olimme järjestäneet yhdessä toisen bändin kanssa sisällytimme keikan lipun hintaan jokaiselle pienen sämpylän sekä oluen. Tällöin kenenkään ei tarvinnut poistua keikalta nälkäisenä tai janoisena.

Tee se itse

Tärkeintä keikkailun aloittamisessa ja ylläpitämisessä on oma-aloitteisuus. Harvemmin kukaan tulee treenikämpältä hakemaan yhtyettä keikalle. Bändin on itse tarjottava itseään esiintymään. Ennen kuin kuitenkaan teet sitä, kysy itseltäsi, oletteko valmiit keikkailuun. Onko bändinne sellainen, jota menisit itse katsomaan? Hiokaa kappaleenne sekä esiintymisenne mahdollisimman hyvään kuntoon. Voitte filmata ns. treenikeikkanne harjoittelutilassanne ja katsoa sekä kuunnella videon jälkeenpäin ja analysoida, olemmeko valmiita keikalle.

Oman bändini kanssa nauhoitimme lähes jokaisen treenimme, joita jälkikäteen kuuntelimme miettien mikä soitossa toimii ja mikä ei. Tuotteen eli bändin musiikin sekä esiintymisen on oltava niin hyvä kuin mahdollista. Tietenkään kukaan ei voi olla täysin valmis heti ensimmäisellä keikalla mut kun teet parhaasi niin se riittää. Harjoittele omat soitto-osiosi hyvin ulkomuistiin. Nuottien lukeminen tai unohtelu ei näytä keikalla hyvältä valmistautumiselta.

Keikalla soittaminen on täysin eri asia kuin treenikämpällä tai kotona soittaminen. Mukaan astuu vuorovaikutus yleisön kanssa, muiden soittajien kanssa ja hyvin usein myös eri asteinen esiintymisjännitys. Näitä asioita voi harjoitella ainoastaan keikkailemalla. Mitä enemmän esiinnyt sitä varmemmaksi tulet. Voit myös pitää koekeikkoja treenikämpällä ja kutsua sinne ihmisiä katsomaan kun soitatte settiänne läpi. Voitte myös filmata lyhyitä klippejä treeneistänne ja käyttää niitä promootiona bändin eri medioissa.

Lähettäkää demojanne ja äänitteitänne eri alan julkaisuihin arvioitavaksi. Näin saatte ammattimaista palautetta musiikistanne sekä bändin nimeä näkyviin. Esimerkiksi Soundi lehti on julkaissut demopalstaa, jolla arvioidaan kehittävään sävyyn yhtyeiden äänitteitä.

Kierrä rohkeasti eri paikoissa kysymässä keikkaa ja soita baarien ja muiden keikkapaikkojen ravintolapäälliköille tarjoten yhtyettänne heille soittamaan. Kaikki tämä vaatii paljon työtä ja kaikkein periksiantamattomimmat kyllä saavat keikkaa ja tilaisuuksia päästä esille. Pidä koko ajan silmät avoinna mahdollisten keikkatarjousten varalle ja tutki, missä aloittelevat bändit pääsevät esiintymään.

Bändikilpailut ovat itse kilpailun lisäksi oivallinen paikka päästä esille. Otimme myös oman bändini kanssa osaa muutamaankin kilpailuun, joissa meille oli tarkoituksena päästä näihin paikkoihin esiintymään. Tuomaristo koostui alan ammattilaisista, joten näin pääsimme myös luomaan heihin henkilökohtaisen kontaktin.

Lopuksi mainitsen vielä kenties varmimman tavan saada keikka. Voit vuokrata yhdessä bändisi kanssa esimerkiksi ravintolan esiintymistilan kahdeksi tunniksi. Tässä ajassa ehditte soittaa keikan ja hoitaa siihen liittyvät roudaukset sekä soundcheckit. Pidemmän päälle tämä on kallista mutta voi olla kannattavaa kerran tai pari. Näin pääsette esille ja kun kaikki edellä esitetyt markkinointiasiat on hoidettu hyvin, ilta voi olla menestys.

-Samuli

Lue myös: Inspiraatio takaisin treenaamiseen

Lue myös: Oma tieni ammattikitaristiksi

Katso myös: Akustisen kitaran alkeiskurssi

Katso myös: Sähkökitaran alkeiskurssi

Lataa blogin oheistiedostot

Lataa oheistiedostot
Samuli

Samuli Federley soittaa ja opettaa vauhdikasta kitarointia lapsille ja aikuisille kuudesta kahdeksaan kielellä. Näin myös Rockwayllä.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä